သမား႐ိုးက်ကို ထူးထူးျခားျခားေတာ္လွန္ေဖာက္ထြက္လာေသာ ဥပါယ္တံမ်ဥ္


ဥပါယ္တံမ်ဥ္ဇာတ္ကားႏွင့္ပတ္သက္၍ ဒါ႐ိုက္တာ၀င္းေဖႏွင့္ စကားစျမည္


ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ တျဖည္းျဖည္းက်ဆင္းလာခဲ့သည္မွာ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ ၾကည့္စရာမရိွေတာ့ေအာင္ ဂ်ဳန္းဂ်ဳန္းက်ခဲ့ပါသည္။ ဒါကလည္း တိုင္းျပည္အေျခအေနႏွင့္ သက္ဆိုင္ပါသည္။ တိုင္းျပည္အေျခခံ စီးပြားေရးစနစ္တခုလံုး ခြ်တ္ၿခံဳက် ၿပိဳက်ပ်က္စီးသည့္အခါ အေပၚထပ္ အေဆာက္အအံုျဖစ္သည့္ စာေပ၊ ဂီတ ႐ုပ္ရွင္အနုပညာရပ္မ်ား၊ ေဖ်ာ္ေျဖေရးပညာေရး အဆင့္အတန္းမ်ား အားလံုးၿပိဳက်ပ်က္စီးရပါသည္။ အႏုပညာထဲမွာ အမာခံျဖစ္ေသာ စာေပအႏုပညာႏွင့္ ပန္းခီ်အနုပညာထက္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအတြက္ ႐ုပ္ရွင္အႏု ပညာမွာ ေခတ္စနစ္၏ ႐ုိက္ခတ္ခ်က္ကို ပို၍ပင္ထိခိုက္ခံစားရပါသည္။


ယေန႔ကာလမွာ ျမန္မာပရိသတ္ေတြကိုယ္တိုင္က 'ျမန္မာေပါကားမ်ားရပ္'ဆိုၿပီး ေျပာၾကပါသည္။ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကား ဗီဒီယိုကားမ်ားမွာ အမည္မွည့္ပံုကိုက အႏုပညာမဆန္၊ စကားလံုးလွလွပပ အဓိပၸာယ္ရိွရိွ တီထြင္မသံုးစဲြေတာ့ဘဲ ၾကံဳရာက်ပန္းျဖစ္သလို အမည္မွည့္ၾကသည္။ စာေပႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္သည္ ဆက္စပ္ေနေသာ္လည္း စာေပေလ့လာမႈလည္း အလြန္အားနည္းၾကသည့္အခါ ႐ုပ္ရွင္ကားေကာင္း ကားသန္႔မ်ား အလြန္ရွားပါးသြားသည္။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတေလွ်ာက္လံုး လြတ္လပ္မႈမရိွသည့္အခါ အစိုးရအႀကိဳက္ ေပၚလစီကားမ်ားသာ ထြက္ေပၚလာသည္။ တကယ္ေတာ့ အႏုပညာဆိုသည္မွာ လြတ္လပ္မွသာ အရည္အေသြးရိွေသာ အႏုပညာပစၥည္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမည္ ျဖစ္ပါသည္။


ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ကားေကာင္း ကားသန္႔မၾကည့္ရတာၾကာၿပီျဖစ္ေသာ ႐ုပ္ရွင္ငတ္ျပတ္ေနေသာ ကြ်န္ေတာ္သည္ ဇာတ္ေဆာင္သစ္မ်ားႏွင့္ သတၱိရိွရိွ၊ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ႐ိုက္ကူးထားေသာ 'ဥပါယ္တံမ်ဥ္'ဇာတ္ကားကို သြားၾကည့္ျဖစ္သည္။ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားနာမည္ကိုၾကားကတည္းက စိတ္၀င္စားမိသည္။ စိတ္၀င္စား၍ သြားၾကည့္ေသာအခါ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္တူေသာ ႐ုပ္ရွင္ကားတကားကိုၾကည့္ရသည္ဟု ေက်နပ္အားရမိပါသည္။


႐ုပ္ရွင္ကား၏ ႐ိုက္ခ်က္မ်ား၊ အသံ၊ အလင္းအေမွာင္၊ ကားအကူး အေျပာင္း (Editing)  ကအစ အလြန္သပ္ရပ္ေကာင္းမြန္သည္။ ဇာတ္လမ္းက အေကြ႕အေကာက္ရိွေသာ္လည္း သဘာ၀ယုတၱိရိွသည္။ အခိ်တ္အဆက္မိသည္။ ဇာတ္၀င္ေတးေတြႏွင့္ ေနာက္ခံတီးလံုးေတြ တကားလံုး ဆူဆူညံညံ မထည့္ထားပါ။ ၿငိမ္ေသာအခန္းမ်ားဆိုလွ်င္ ျပင္ပက တျခားအသံဗလံမ်ား လံုး၀မၾကားရေအာင္ ဆိတ္ၿငိမ္သည္။ ပရိသတ္ကို လႈပ္ႏိႈးလိုသည့္အခါ အသံထည့္လိုက္သည္။ ယင္းဟာ ဇာတ္ကားကို အားျဖစ္ေစသည့္အသံ ျဖစ္သည္။


သ႐ုပ္ေဆာင္သစ္ဟုဆိုေသာ္လည္း ဇဏ္ခီ၏ အမူအရာမ်ား ပီပီျပင္ျပင္ရိွသည္။ မလိုအပ္ဘဲ မ်က္လံုးကို တအားလႈပ္ျခင္း၊ ေခါင္းကို လႈပ္ယမ္းျခင္း မရိွ၍ ၾကည့္လို႔ေကာင္းသည္။


လူဆိုးလူၾကမ္း၊ မေကာင္းေသာသူအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူမွာလည္း ထူးထူးျခားျခား ရိွပါသည္။ ခါတိုင္းျမင္ေနက် ဗီလိန္႐ုပ္မ်ားထက္ ေကာင္းေနသည္။ သူ၏စကားေျပာ ေလယူေလသိမ္း မ်က္ႏွာထား အမူအရာ၊ တဖက္သားအား သေရာ္ေသာမခိုးမခန္႔အၿပံဳးအေျပာမ်ား ေကာင္းသည္။ ဒီလိုဇာတ္႐ုပ္မ်ဳိးကို ေတာ္႐ံုတန္႐ံု သ႐ုပ္မေဆာင္ခ်င္ၾက၊ ေတာ္႐ံုတန္႐ံုလူလည္း သ႐ုပ္ေဆာင္၍ မပီျပင္ႏိုင္ပါ။


မင္းဦး၊ သက္မြန္ျမင့္ကလဲြလို႔ အားလံုးအသစ္မ်ားသာ သ႐ုပ္ေဆာင္သည္။ ထိုင္းအမ်ဳိးသမီး သ႐ုပ္ေဆာင္လည္း သဘာ၀က်ပါသည္။ ေသနတ္ကိုင္ေဆာင္ခြင့္ကေတာ့ ေျပာစရာရိွသည္။


ဤဇာတ္ကားတြင္ ဗီလိန္အျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ သူကမင္းသားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္သူကို 'မင္းဆင္းရဲဖူးသလား၊ ဆင္းရဲရင္ဘယ္သူမွ အဖက္မလုပ္ခ်င္ၾကဘူး'ဟု ေပါက္ကဲြေသာအေျပာ။ ဤသည္မွာ ဤဇာတ္၏ အဓိက ေဖာ္ျပလိုရင္း ျဖစ္သည္။


ဤဇာတ္ကားအေၾကာင္း ၀ါရင့္႐ုပ္ရွင္ဒါ႐ိုက္တာ ဦး၀င္းေဖႏွင့္ စကားေျပာမိသည္။ မင္းသားႏွင့္ေတြ႕ရန္ ဒါ႐ိုက္တာ၀င္းေဖေျပာေသာ တယ္လီဖုန္းနံပါတ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ကာ စကားေတာ့ေျပာရပါ၏။ သို႔ေသာ္ သူက ထုတ္လုပ္သူကိုေျပာၿပီးမွ ေတြ႕ခြင့္ေပးႏိုင္မည္ဟုေျပာ၍ မေတြ႕ခဲ့ရပါ။ သူေနေသာအိမ္ႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္၏ အိမ္မွာ ေက်ာက္ကုန္း တပင္ေရႊထီးလမ္းႏွင့္ မဂၢင္လမ္းျဖစ္၍ နီးနီးကေလးသာ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ သူ၏ ထုတ္လုပ္သူက ခြင့္ျပဳမွေျပာႏိုင္မည္ဆို၍ ကြ်န္ေတာ္စကားမေျပာျဖစ္ေတာ့ပါ။


ဒါ႐ိုက္တာ ဦး၀င္းေဖက ေျပာျပသည္မွာ ''ဒီကား မင္းသားလုပ္တာက အဲလ္ဖရက္ၾကည္စိုး၊ အဲဒီကေလးက အေမရိကားမွာ ေက်ာင္းတက္တာဗ်ာ၊ ကြ်န္ေတာ့္ တပည့္ရဲ႕သား။ ကြ်န္ေတာ့တပည့္က ကိုၾကည္စိုးတဲ့။ သူက နယူးေယာက္မွာ။ ေနာက္ သူ႕သားေလးကို ေခၚလိုက္တယ္။ ေက်ာင္းထားဖို႔ေခၚလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ သူ႕သားေလးကို ကြ်န္ေတာ့ကို လာအပ္တယ္။ လာအပ္တယ္ဆိုတာ ႐ုပ္ရွင္သင္ဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ကြ်န္ေတာ္ကလည္း ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ကြ်န္ေတာ့ကို မိတ္ဆက္ေပးတာေပါ့။ ဒါ မင္းဘႀကီးပဲ၊ မင္းဦးႀကီးပဲ။ ဒါ ငါ့ဆရာဆိုၿပီးေတာ့ အပ္တာ။ ဒီေကာင္ေလးက ကြ်န္ေတာ့ကို ဦးႀကီးတို႔ ဘႀကီးတို႔ ေခၚတယ္။ မသိတာရိွရင္လည္း လာေမးတာတို႔၊ ဘာတို႔ရိွတယ္။ နယူးေယာက္မွာ သူရယ္၊ သူ႔အေဖရယ္၊ ကြ်န္ေတာ္ရယ္ ေနခဲ့ဖူးတယ္။ တႏွစ္ေလာက္ၾကာတယ္။ ေနာက္လည္း အဆက္မျပတ္ဘူး။ သူ ေက်ာင္းတက္ေနတယ္။ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ အဆက္အသြယ္မျပတ္ဘူး။ ကြ်န္ေတာ္ နယူးေယာက္ကေန ၀ါရွင္တန္ေရာက္လာတယ္။ အဆက္ အသြယ္ေတာ့ ရိွတယ္။


အခု ဒီေကာင္က မင္းသားလုပ္တယ္။ သူ႕ကို ေက်ာင္းအပ္တုန္းက အဲလ္ဖရက္ၾကည္ဆိုၿပီး အပ္တာ၊ သူငယ္ခ်င္းေတြက ၾကည္လို႔ အသံမထြက္ဘူး။ ခီလို႔ ထြက္တယ္။ အဲဒီမွာ အဲလ္ဖရက္ခီလို႔ ျဖစ္တယ္။ ဒီက် မင္းသားလုပ္တယ္ဆိုေတာ့ တိုတိုတုတ္တုတ္နဲ႔ ဇဏ္နဲ႔ ခီနဲ႔တဲြၿပီး ဇဏ္ခီျဖစ္သြားတယ္။


ထိုင္းမွာ မိတ္ေဆြျဖစ္လာတဲ့ မိန္းကေလး ထိုင္းမေလးကို ေခၚသံုးထားတယ္။ ၾကံၾကံဖန္ဖန္ လုပ္တယ္။ ဒီေကာင္က ဘိုလိုမႊတ္ေနေအာင္ေျပာတတ္တဲ့ေကာင္၊ ဒီေတာ့ ဘိုလိုေျပာတတ္တဲ့ ထိုင္းမေလးကို ေခၚသံုးတာေပါ့။ ဒီေတာ့ ထိုင္းမရဲ႕ ေယာက်ာ္းလုပ္တဲ့ ဟိုတေယာက္ သန္းစိုးလား သူကပါ ဘိုလိုေျပာ ေနရရွာတာေပါ့။ ေျပာရတာေပါ့။ သူက ထိုင္းမရဲ႕ ေယာက်ာ္းကိုး။ ဒီေကာင္ေတြ ဘိုလိုေျပာတာ ထမင္းစား ေရ ေသာက္ေျပာေနတဲ့ ေကာင္ေတြဆိုေတာ့ ခ်ထည့္လိုက္တာေပါ့။ ဒါက ဘိုလိုေျပာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ သက္သက္ ထူးျခားသြားေအာင္လုပ္လိုက္တာ။ ဘာရယ္လို႔ မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ္ျမင္ေနက် ၾကားေနက် မဟုတ္ေတာ့ဘူး။


စိတ္ကူးေပါ့။ ဒါမထည့္လည္း ဒီဇာတ္က ျဖစ္တာပဲ။ နံပါတ္ ၁ ကေတာ့ လုပ္ခ်င္တဲ့စိတ္ေပါ့။ နံပါတ္ ၂ ကေတာ့ သူ႕ေစတနာေပါ့။


သူ႕ေစတနာေတာ့ ေပၚလြင္ပါတယ္။ ကေလးေတြက ဘယ္ေလာက္ဇဲြေကာင္းသလဲဆိုရင္ နယူးေယာက္မွာ ေက်ာင္းေန၊ ေက်ာင္းဆင္းၿပီး ဒီမွာလာေနၿပီး မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ေနတာ ၉ ႏွစ္ရိွၿပီ။ ၉ ႏွစ္မွာမွ ဒီကားပဲ တင္ရေသးတယ္။ ဒါေတာင္ ဒါဒုတိယကား။ ပထမကားက မုျဒေခၚသံတဲ့။  ‘The call of the Mudra’ ဆိုတာ ပုဂံမွာ ႐ိုက္ထားတာ။ အဲဒီကားက ႐ံုရက္မရဘူး။ သူတို႔အခက္အခဲက ဘာလဲဆိုရင္ ႐ံုရက္ပဲ။


ေနာက္အခက္အခဲတခုက ဒီမွာရိွတဲ့ ႐ုပ္ရွင္အသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ သူတို႔နဲ႔ ပလဲနံပ မသင့္ဘူးလို႔ ကြ်န္ေတာ္က မွန္းၾကည့္တယ္ေလ။ ကိုယ္ေတြ႕နဲ႔မွန္းၾကည့္တာ။ ကြ်န္ေတာ္က အရင္က ႐ုပ္ရွင္အသိုင္းအ၀ိုင္းကေကာင္ မဟုတ္ဘူး။ ႐ုပ္ရွင္ေလာကထဲလာ႐ိုက္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္အပိုေတြ ဘာမွမေျပာဘူး။ ငါ့မွာ အိုင္ဒီယာ အသစ္ေတြပါလာတယ္။ မင္းတို႔ ဘယ့္ႏွယ္ညာ့ႏွယ္ အလကားဟာေတြ၊ ဘာညာစကားနဲ႔ေျပာေနရင္ ရန္မ်ား႐ံု အ႐ိုက္ခံရ႐ံုပဲရိွမယ္။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ႐ိုက္စရာရိွတာ ႐ိုက္တာပဲ။ ႐ိုက္ၿပီးေတာ့ ျပတယ္။ က်ဳပ္ေတာ့ ဒီေလာက္႐ိုက္တတ္တယ္ေပါ့။ ဒီေတာ့ ကြ်န္ေတာ့ကို ခဏေနေတာ့ ေဆးေဖာ္ေၾကာဖက္လုပ္ၾကတယ္ေပါ့။ ေၾသာ္ ဒီေကာင္တကယ္ခ်စ္ျမတ္ႏိုးလို႔ ၀ါသနာပါလို႔ ႐ိုက္တာပဲကိုးဆိုၿပီး အသိအမွတ္ျပဳလာၾကတာ။


ဒီေကာင္ေတြက နယူးေယာက္႐ုပ္ရွင္ေက်ာင္းကဆင္းတဲ့ ေကာင္ေတြ။ ဆိုေတာ့ သူတို႔က ကေလးေတြလည္းဆိုေတာ့ အေျပာအဆိုမွားတာေလးေတြလည္း ပါရင္ပါမွာေပါ့။ ငါတို႔က ႐ုပ္ရွင္ကို တကယ္ အေသအခ်ာသင္လာတာ။ တတ္လို႔ ႐ိုက္တဲ့ေကာင္ေတြ။ ဘာျဖစ္တယ္၊ ညာျဖစ္တယ္။ အဲလိုအေျပာ အဆိုေလးေတြ ပါရင္ပါမွာေပါ့။


ကြ်န္ေတာ္က ဒီကလူေတြကိုေပါ့ေလ။ သိပ္ၿပီးေတာ့ အၿငွိဳးမႀကီးၾကဖို႔ ကြ်န္ေတာ္ၾကားထဲက ဖ်န္ေျဖၿပီး ေျပာလိုက္တယ္။


ဒီေကာင္က မင္းသားလုပ္တယ္။ ကင္မရာလည္း ႐ိုက္တတ္တယ္။ အယ္ဒီတင္း (Editing) လည္း လုပ္တယ္။ ဒါ႐ိုက္တာလည္း ရတယ္။ မ်ဴးဇစ္ (Music)လည္း လုပ္တယ္။ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတယ္။ ကိုယ္တိုင္ ဗမာသီခ်င္းလည္းဆိုတယ္။ ဘိုလိုလည္း ဆိုတယ္။ ဒီကားရဲ႕ music က သူလုပ္တာ။ ေတာ္ ေတာ္ေကာင္းတယ္။ လိုအပ္တဲ့ေနရာမွာ သံုးတယ္။ မလိုအပ္တဲ့ေနရာမွာ မသံုးဘူး။ မလိုအပ္တာေတြ မထည့္ဘူး။ silence ေပးစရာေနရာဆို ေပးတယ္။ ဆိုင္းလင့္ေပးတဲ့ေနရာမွာဆို အမိႈက္လိုအသံေတြ၊ ဘာေတြ မရိွရဘူး။ သိပ္သတိထားတယ္။ အသံနဲ႔ ႐ုပ္နဲ႔ေကာင္းတယ္။

 x ဗိုလ္ခ်ဳပ္႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ဖို႔ စေနၿပီေလ။ အစ္ကို႔ကို လာမတိုင္ပင္ဘူးလား။


- ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ မ႐ိုက္ႏိုင္ဘူး။ ႐ိုက္ကူးေရးေကာ္မတီက လူ ၁၀ ေယာက္ေလာက္ပါတယ္။ မင္းထင္ကိုကိုႀကီးလည္းပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ကေတာ့ ဇာဂနာေပါ့။ သူတို႔က ကြ်န္ေတာ့ကို လာ႐ိုက္ ခိုင္းတယ္။ ႐ိုက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ က်ဳပ္က မသိဘူး။ အဲဒီေတာ့ ေကာ္မတီက ေျပာတယ္။ အန္ကယ္က မသိရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘယ္လိုလုပ္သိမလဲ။ ဒါေတာ့ မသိဘူး။ လူခ်င္းတူေပမဲ့၊ အသက္ငယ္ေပမဲ့ ဘယ္ေလာက္ဖတ္ထားလဲ ကြ်န္ေတာ္လည္းမေျပာတတ္ဘူးေလ။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ႐ိုက္ျပေလာက္ေအာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအေၾကာင္း သိတယ္လို႔ မယံုၾကည္ဘူး။ ႐ိုက္တယ္ဆိုတာ ယံုမွ႐ိုက္လို႔ရတာ။ အဲဒါနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္က လက္မခံဘူး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေျပာခိုင္းမယ္တဲ့။ ဟာ သိပ္ေကာင္းတယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ကိုေျပာရတာ တခါတခါ ၂ နာရီေလာက္ ၾကာတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုေျပာရင္ ၅ မိနစ္ ေလာက္နဲ႔ နားလည္မယ္။ က်ဳပ္ေျပာတဲ့စကားကိုလို႔။ ခုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ အသက္ႀကီးလာေတာ့ ပန္းခီ်ေရးတဲ့ အလုပ္ပဲ လုပ္တယ္။ အ႐ုပ္ေရးတဲ့ အလုပ္လုပ္တယ္။ အိမ္ကေန ဘယ္မွမခြာဘူး။


x အရင္တုန္းက ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ေျပာခဲ့သလို စာေပေလာကကို ေဆးခါးႀကီးတိုက္ရေတာ့မယ္ဆိုသလို အခုလည္း ႐ုပ္ရွင္ေလာကကို ေဆးခါးႀကီးတိုက္ရေတာ့မလို ျဖစ္ေနတယ္။


- ဒီလိုပါပဲ။ ႏွစ္ ေလး၊ ငါးေျခာက္ဆယ္ မင္းက်ဳိးမင္းကြ်န္ျဖစ္လာတဲ့ တိုင္းျပည္က အေသးစိတ္ေတာ့ စဥ္းစားမေနနဲ႔။ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ဟိုဟာျဖစ္၊ ဒီဟာျဖစ္။ အဲဒါေတြ ကိုယ့္ဘာသာစဥ္းစားေတာ့လို႔ အေထြေထြကေတာ့ ဒါပါပဲလို႔။


ခ်စ္ေမာင္(အ၀ကြ်န္း)