ျမန္မာႏိုင္ငံ အနာဂတ္ဗုဒၶဘာသာ အလားအလာ


လိႈင္သာယာ ေရႊလင္ပန္းစက္မႈဇုန္တြင္ တည္ရိွသည့္ 'ဓမၼဂဂၤါဗုဒၶဘာသာပါဠိေကာလိပ္'တြင္ ဇန္န၀ါရီ ၁ ရက္မွ ၁၇ ရက္အထိ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ထူးျခားသည့္သင္တန္းတခုဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ဓမၼာစရိယရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ သီလရွင္မ်ားအတြက္ ရည္ရြယ္ဖြင့္လွစ္ျခင္းျဖစ္ကာ သင္တန္းကို 'ဂလိုဘယ္ ဗုဒၶဘာသာ အေတြးအျမင္သစ္သင္တန္း (New Global Buddhist Ideology Program)''ဟု အမည္ေပးထားသည္။ ဖြင့္လွစ္သူက ဤပါဠိေကာလိပ္ထူေထာင္သူ ပဓာန နာယကဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ အရွင္၀ိစိတၱသာရျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွင့္ ခင္မင္ရင္းႏီွးကာ သူ႔ကေလာင္အမည္ 'ဓမၼဂဂၤါ'ျဖင့္ လူသိမ်ားသူ ျဖစ္သည္။ စင္ကာပူ မဂၤလာ၀ိဟာရေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ဦးစိတၱရ (နာမည္ႀကီးဘာသာျပန္စာေရးဆရာ ဇင္ေ၀ေသာ္)ႏွင့္ သူတို႔ကိုယ္ေတာ္မ်ားသည္ ေခတ္မီအေတြးအေခၚရိွကာ ေမာ္ဒန္စာေပ(ကဗ်ာ)ကို စိတ္၀င္စားသူမ်ားျဖစ္သည္။ အရွင္၀ိစိတၱသာရသည္ စာသင္သားဘ၀က အတန္းေဖာ္မ်ားအၾကားတြင္ 'ရွင္ေမာ္ဒန္'အမည္တြင္ေအာင္ ေမာ္ဒန္စာေပကို စိတ္၀င္စားသူျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤလိုသင္တန္းမ်ဳိးကို ဦးေဆာင္ဖြင့္လွစ္သူ ျဖစ္လာသည္။ ပို႔ခ်မည့္ဘာသာရပ္ေတြကိုလည္း ၾကည့္ဦး။


၁။ ပိဋကတ္သံုးပံု နိကာယ္ငါးရပ္ ခ်ဥ္းကပ္မႈ


၂။ သကၠတ၊ ပါဠိ၊ အဂၤလိပ္၊ တ႐ုတ္၊ ဟင္ဒီ စေသာ သာသနာျပဳဘာသာစကားေလ့လာမႈနိသွ်။


၃။ ဗုဒၶနည္းက်စီမံခန္႔ခဲြမႈႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မႈ အတတ္ပညာ


၄။ ကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာျဖင့္ ဓမၼျဖန္႔ေ၀ျခင္း


၅။ ေဒသတြင္းႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ကမာၻ႕ဗုဒၶသာသနာဆိုင္ရာ ပထ၀ီႏွင့္သမိုင္း (အေတြ႕အႀကံဳႏွင့္ အေတြးအျမင္)


၆။ စိတ္ႀကိဳက္ျမန္မာစာ (ဓမၼႏွင့္ရသစာေပဆိုင္ရာ ဂႏၴ၀င္၊ ေမာ္ဒန္၊ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ႏွင့္ ေခတ္ေပၚအေရးအသား)


သင္တန္းပို႔ခ်မည့္သူေတြကလည္း ထိတ္ထိတ္ႀကဲ။ ဓမၼေဘရီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမွအစ အရွင္ကုသလသာမိ (ဂ်ာမနီသာသနာျပဳ)၊ အရွင္တိကၡဥာဏာလကၤာရ (ဓမၼေယာႏြယ္ဆရာေတာ္ အေမရိကန္သာသနာျပဳ)၊ ေဒါက္တာအရွင္သူရိယ၊ ေဒါက္တာအရွင္အာစာရ (ပါေမာကၡ၊ ပိဋကတ္ဆိုင္ရာ အဂၤလိပ္စာဌာန၊ ဌာနမွဴး) ေဒါက္တာ၀ိစိတၱသာရ (ဓမၼဂဂၤါဆရာေတာ္)တကယ့္ ဆရာေတာ္ေတြျဖစ္သည္။


စိန္ေကာင္းေက်ာက္ေကာင္း ေရာင္း၀ယ္ရာတြင္ ေဆး႐ိုးသည္အျဖစ္ ကန္႔လန္႔ကန္႔လန္႔ပါရသူက ကၽြန္ေတာ္ ျဖစ္သည္။ ဓမၼဂဂၤါဆရာေတာ္ (ကၽြန္ေတာ္တို႔က BGPG ဘႀကီးဘုန္းႀကီးဟု ခ်စ္စႏိုးေခၚ)၏ အတင္း တိုက္တြန္းမႈေၾကာင့္ သင္တန္းတရက္ (ဒုတိယေျမာက္ေန႔ ဇန္န၀ါရီ ၁၂ ရက္) ေမာ္ဒန္စာေပအေၾကာင္း သြားေရာက္ေဟာေျပာရသည္။ သင္တန္းတက္သူ ရဟန္းေတာ္ႏွင့္သီလရွင္မ်ား အပါးေလးဆယ္ခန္႔ ရိွသည္။ ကၽြန္ေတာ္က အေဖာ္ရေအာင္ ေမာ္ဒန္ပန္းခီ်စာရင္းေတြအေၾကာင္း ရွင္းလင္းေဟာေျပာဖို႔ ျဖဴမြန္ကိုပါ ဆဲြထည့္ပါသည္။ သင္တန္းစီစဥ္သူက ကားျဖင့္ အႀကိဳအပို႔လုပ္၊ နံနက္စာေကၽြးကာ၊ သင္တန္းေပးခအျဖစ္ ေဒၚလာ ၅၀ ႏွင့္ သူေရးေသာစာအုပ္မ်ား၊ ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းလႊာတို႔ကို ျပန္လည္ေပးအပ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္သည့္အေၾကာင္းက ဤအေၾကာင္းမ်ား မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွင့္ တရက္တည္း သင္တန္းေပးခဲ့သည့္ ဆရာေတာ္အရွင္ကုသလသာမိအေၾကာင္းႏွင့္ သူ႔ေဟာေျပာပို႔ခ်ခ်က္အေၾကာင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။


အရွင္ကုသလသာမိသည္ သီဟိုဠ္(သီရိလကၤာႏိုင္ငံ)တြင္ ပညာသင္ၾကားၿပီး ျမန္မာျပည္ျပန္လာကာ ဓမၼစကူးလ္ထူေထာင္ရာတြင္ စတင္ဦးေဆာင္ခဲ့သူ ရွင္သံုးပါးအနက္ တပါးအပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ ဓမၼစကူးလ္ ေအာင္ျမင္စကာလမွာပင္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံသို႔ၾကြေရာက္ သီတင္းသံုးကာ သာသနာျပဳေနခဲ့သည္။ (သူဂ်ာမနီ ေရာက္မွ ေရးသားကာထုတ္ေ၀ေသာ 'စကန္ဒီေနးဗီးယန္းႏိုင္ငံမ်ား သာသနာျပဳခရီး'စာအုပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ အမွာစာေရးေပးဖူးသည္။ အမွာစာေရးခ တသိန္းရသျဖင့္ အမွာစာေရးခဲ့သမွ်ထဲတြင္ စာမူခအမ်ားဆံုး ရခဲ့ေသာ အမွာစာဟု ဆိုရေပမည္) ဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏွစ္စဥ္ျပန္ၾကြလာကာ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္လွည့္၍ တရားေဟာေလ့ရိွသည္။ သူေရာကိုယ္ပါ ေတြ႕ခ်င္ၾကေသာ္လည္း အလုပ္မ်ားသျဖင့္ ငဲ့ညႇာကာ မေတြ႕ခဲ့ရၾက။ ယခုေတာ့ တရက္တည္း သင္တန္းမွာဆံုသည္။ သူေဟာေျပာေဆြးေႏြးသည့္ ဘာသာရပ္ကလည္း စိတ္၀င္စား စရာေကာင္းလွသည္။ အေနာက္တိုင္း ဆုတ္ယုတ္လာေသာ ဘာသာေရးႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဗုဒၶဘာသာ၏ အနာဂတ္အလားအလာအေၾကာင္း ျဖစ္သည္။


ဆရာေတာ္ရည္ညႊန္းလိုေသာ ဆုတ္ယုတ္လာသည့္ ဘာသာေရးမွာ အေနာက္တိုင္း (အထူးသျဖင့္ ဥေရာပ)မွ ခရစ္ယာန္ကြန္ျမဴနတီအတြင္း ယုတ္ေလ်ာ့လာေသာ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈကို ဆိုလိုသည္။ ဆရာေတာ္က သူတို႔ဆီတြင္ တနဂၤေႏြေန႔ ဘုရားရိွခိုးေက်ာင္းသြားၾကေသာအေလ့သည္ ၾကာေလ အားေလ်ာ့လာေလ ျဖစ္သည္။ သူေလ့လာရသေလာက္ တခ်ဳိ႕သည္ ႏွစ္ကာလရွည္ၾကာစြာပင္ ဘုရားရိွခိုးေက်ာင္းသို႔ မေရာက္ၾကေတာ့ဟုဆိုသည္။ ဥေရာပတြင္ တေန႔တျခား ဘာသာမဲ့ဆိုသူေတြ တိုးပြားလာသည္။ (ျပင္သစ္တြင္ ဘာသာမဲ့ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းရိွသည္ဟု စာရင္းဇယားအရ ေျပာပါသည္။ တျခားႏိုင္ငံအလိုက္ စာရင္းကိုလည္း ဆလိုက္ထိုးကာျပသည္။) ဘာသာမဲ့ဟု အမည္မခံၾကေသာ္လည္း အမ်ားစုမွာ ဘာသာေရးအေပၚ အေလးအနက္မထားေတာ့ဟုဆိုသည္။ ခရစ္ယာန္ဘုရားရိွခိုးေက်ာင္းအမ်ားစုမွာ အစိုးရအေထာက္အပံ့ႏွင့္ ရပ္တည္ေနရရာ ယခင္ကကဲ့သို႔ အစိုးရကလည္း မေထာက္ပံ့ႏိုင္သျဖင့္ တစထက္တစ ဖ်က္သိမ္းပိတ္သိမ္းေနၾကရသည္။ တခ်ဳိ႕ကို ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားက၀ယ္၍ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းအျဖစ္ ျပဳျပင္ယူၾကသည္ဟုဆိုသည္။ ဂ်ာမနီတြင္ ေလ့လာသည့္အေနျဖင့္ လူငယ္မ်ားကို ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ယံုၾကည္မႈရိွပါသလားဟု ေမးခြန္းထုတ္တိုင္း သူတို႔က မား (Mah) ျမန္မာလိုေတာ့ 'ေခါက္ထားစမ္းပါ'ဟု အဓိပၸာယ္ရသည့္စကားျဖင့္ ေျဖေလ့ရိွသည္ဟု ဆိုပါသည္။


ဖန္ဆင္းရွင္၀ါဒကို မယံုၾကည္ဘူးဆိုေတာ့ ဘာကိုယံုၾကည္သနည္း။ ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ယံု ၾကည္လာၾကသလားဆိုေတာ့ ဒီလိုလည္း မဟုတ္ျပန္ေခ်။ တခုေတာ့ရိွသည္။ သူတို႔သည္ 'တရားထိုင္ရျခင္း' ကိုေတာ့ အလြန္အမင္း စိတ္အားထက္သန္လာၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ သူေနထိုင္ရာ ဖရန္းဖြတ္ၿမိဳ႕ကေလး မွာပင္ တရားထိုင္ႏိုင္သည့္ Meditation စင္တာေပါင္း အေတာ္မ်ားမ်ားရိွသည္။ တခ်ဳိ႕မွာ ဟင္ဒီေယာဂတရား ျပစခန္းမ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာေက်ာင္းမ်ားတြင္သာ တရားအလကား (အခမဲ့) ထိုင္ခြင့္ရေသာ္လည္း တျခားစင္တာမ်ားတြင္ တနာရီ တရားထိုင္လွ်င္ပင္ ယူ႐ိုေဒၚလာ ၃၀ ေက်ာ္ ၄၀ ေပးၾကရသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဒါလည္း တရားထိုင္မႈေတြ တိုးပြားလာေနသည္။ တရားထိုင္မႈမွရရိွေသာ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈအရသာႏွင့္ တျခားအက်ဳိးဆက္မ်ားကို သူတို႔ႏွစ္သက္ေနၾကသည္။ ဒါက သူတို႔ဆီတြင္ Godless Community (ဘုရားမဲ့လူ႔အဖဲြ႕အစည္း)အထိ သြားမည့္အေျခအေနျဖစ္သည္။


ဆရာေတာ္က ျမန္မာနိုင္ငံမွာရိွေနေသာ ဗုဒၶဘာသာ၏ အနာဂတ္အလားအလာအေျခအေနကို  ေမးခြန္းထုတ္ သည္။ တိုးတက္စရာရိွသလား၊ ယုတ္ေလ်ာ့စရာရိွသလား၊ သင္တန္းသားအားလံုးကို (အခိ်န္မရသျဖင့္) တေယာက္ခ်င္းစီ ေျဖေစခ်င္ ေၾကာင္းေမးရာ၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးေျဖၾကသည္။ အမ်ားစုက  အစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းခီ်းေျမႇာက္ လွ်င္ တိုးတက္စရာရိွေၾကာင္း ေျပာၾကပါသည္။ အက်ယ္တ၀င့္ (အခိ်န္မရသျဖင့္)မေဆြးေႏြးႏိုင္ၾကပါ။ ဦးေဆာင္သူဆရာေတာ္က ဤကိစၥကိုဆက္ေလ့လာ သုေတသနျပဳၾကဖို႔ တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္၍ သြားပါသည္။ (ထိုပဲြတြင္ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာသူအျဖစ္သာ တက္ေရာက္နားေထာင္သျဖင့္လည္းေကာင္း၊ သင္တန္းသားမဟုတ္ သျဖင့္လည္းေကာင္း ပါ၀င္ေဆြးေႏြးျခင္းမျပဳခဲ့ပါ။ သင့္လည္း မသင့္ေတာ္ပါ။) ဤေဆာင္းပါးတြင္ လတ္တေလာ ေတြ႕ရသည့္ ကၽြန္ေတာ့အျမင္တခ်ဳိ႕ကို  တင္ျပအပ္ပါသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာသနာ ႀကီးပြားတိုးတက္လာ ေအာင္ (အစိုးရကလည္း အားေပးေနသျဖင့္) ႀကိဳးစားႀကံေဆာင္ၾကရန္ အခြင့္သာဆံုးအေျခအေနျဖစ္ပါသည္။ သတိျပဳရန္မ်ားမွာ-


(၁) ထိုပဲြတြင္ သံဃာေတာ္တခ်ဳိ႕တင္ျပသလို ေနာက္ပိုင္းတြင္ သာသနာေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္သည့္ ရွင္သာမေဏငယ္မ်ား၊ တေန႔ထက္တေန႔ ရွားပါးလာေသာျပႆနာျဖစ္ပါသည္။ ထိုျပႆနာကို မရွင္းႏိုင္ရင္ ေနာက္ပိုင္း၌ မ်ဳိးဆက္ျပတ္သြားႏိုင္ပါသည္။ သာသနာသည္ ပရိယတၱိအေပၚ အေျခခံရတာ ျငင္းပယ္၍မရပါ။ ယခုဤပဲြကို ဦးေဆာင္က်င္းပသည့္  အရွင္ဓမၼဂဂၤါတို႔ေခတ္ကကဲ့သို႔ ေက်းလက္မ်ားတြင္ မိဘမ်ားက ရင္ေသြးငယ္မ်ားကို သာသနာေဘာင္သြတ္သြင္းသည့္ဓေလ့မွာ ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါး ျဖစ္ေနသည္။ အညာေက်းလက္ေဒသမွ ကေလးငယ္မ်ား မွာ ေစ်းႏႈန္းခ်ဳိသာေသာ ကေလးလုပ္သားမ်ားအျဖစ္၊ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးအပါအ၀င္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားရိွ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ စားေသာက္ဆိုင္မ်ားတြင္ စားပဲြထိုး၊ ပန္းကန္ေဆး အလုပ္မ်ား လုပ္ကိုင္ေနရသည္။ လူပဲြစားမ်ားကတဆင့္ မိဘမ်ားသည္ ေျခာက္လစာ၊ တႏွစ္စာ ႀကိဳတင္ေငြမ်ား ရယူျခင္း၊ သူတို႔လုပ္ကိုင္ေသာ လယ္ယာကိုင္းေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ယခင္ေခတ္မ်ားကဲ့သို႔ အဆင္မေျပျခင္း တို႔ေၾကာင့္ သားသမီးမ်ားကို ခိုင္းစားေသာဘ၀ ေရာက္လာၾကသည္။ ထိုကေလးမ်ားသည္ အနည္းငယ္ အရြယ္ေရာက္လာေသာအခါ ထိုင္း၊ မေလးရွား စေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ထြက္၍ အလုပ္လုပ္ကာ မိဘမ်ားကို ေထာက္ပံ့ၾကသည္။ ယခုအခါ အညာေက်းလက္မ်ားတြင္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ား၊ မိန္းမမ်ားႏွင့္ ကေလးမ်ားသာ ရိွေတာ့ၿပီး အရြယ္ေရာက္သူမ်ား ရွားပါးေနသည္ကို ေလ့လာၾကည့္ပါက သိႏိုင္သည္။ ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းရန္ နည္းလမ္းရွာရပါမည္။


(၂) ယခုအခါရိွေနေသာ သံဃမဟာနာယက အဖဲြ႕ဆိုသည္မွာ ဦးေန၀င္းအစိုးရလက္ထက္ကပင္ တည္ရိွခဲ့ေသာ အစိုးရက စပြန္ဆာေပးထားသည့္ အဖဲြ႕အစည္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ မင္းအလိုလိုက္ မင္းအႀကိဳက္ေဆာင္မႈေတြရိွသည္။ ဒါေၾကာင့္လည္း မဘသလို တျခားသံဃအဖဲြ႕အစည္းေတြ ေပၚေပါက္လာ ျခင္းျဖစ္သည္။ ၿပိဳကဲြေနေသာ သံဃညီညြတ္ေရးကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ရန္ သံဃာထုအားလံုးအေပၚ ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္သည့္ အေျခခံကအစ အမ်ားသေဘာက် အဆင့္ဆင့္ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္သည့္ ဒီမိုကရက္တစ္သံဃာအဖဲြ႕အစည္းတခု ေပၚေပါက္ရန္ လိုအပ္ေနပါသည္။ ဒါမွသာ ဘာသာ၊ သာသနာ တိုးတက္ေရးကို တညီတညြတ္တည္း ေဆာင္ရြက္နိုင္မည္။


(၃) ယခင္ေခတ္မ်ားဟာ သံဃာမ်ား တိုင္းျခားဘာသာစကား(ဥပမာ- အဂၤလိပ္စာသင္ၾကားေရးကို  အားမေပးပါ။ ကန္႔ကြက္သူပင္ရိွပါသည္။ ယခုအခါ  ဗုဒၶဘာသာတကၠသိုလ္ႀကီးမ်ား ေပၚေပါက္လာကာ အဂၤလိပ္စာကို တဲြဖက္သင္ၾကားေပးေနသည္ကို အားေပးရပါမည္။ ထိုအထဲမွ ႏိုင္ငံျခားသာသနာျပဳ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ေပၚထြန္းလာပါသည္။ အရွင္ကုသလသာမိက New Buddhisim ဟု ဆိုပါသည္။ သူ႔မိန္႔မွာစကားက မွတ္သားေလာက္ပါသည္။ ပိဋကတ္သံုးပံုကို ျပင္ခိုင္းျခင္းမဟုတ္၊ ဘုရားေဟာေဒသနာေတာ္ေတြထဲမွာ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္စရာ(သို႔မဟုတ္) ထုတ္ႏုတ္ပယ္ဖ်က္စရာ၊ တရားဟူ၍လည္း တလံုးတပါဒမွ်မရိွ။ သို႔ေသာ္ ခ်ဥ္းကပ္ပံုႏွင့္ ျပန္လည္ျဖန္႔ျဖဴးပံု နည္းစနစ္(နည္းဗ်ဴဟာ)မ်ားကိုမူ ေခတ္ႏွင့္အညီ ေျပာင္းလဲရန္လိုအပ္သည္ဟု ဆိုခ်င္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ လက္ခံရမည့္အခ်က္ျဖစ္သည္။ ယခုဓမၼစကူးလ္ေတြ ေပၚထြန္းလာျခင္းမွာ ထိုအခ်က္ထဲက တခ်က္ျဖစ္သည္။


(၄) ဗုဒၶဘာသာ သာသနာကို နာမည္ပ်က္ေစမည့္ ရဟန္းတု၊ ရဟန္းေယာင္မ်ား၊ အယူ၀ါဒအတု အေယာင္မ်ား၊ ဆရာဒကာတို႔၏ အႏွစ္သာရမပါသည့္  ဘုရားရွင္၏ အဆံုးအမႏွင့္ မညီသည့္ဓေလ့မ်ားကိုလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုပါသည္။ ယခုေခတ္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္သူတို႔၏ အေပၚယံအသိကို အတြင္းက်ေသာ အႏွစ္သာရဆန္သည့္ အသိျဖစ္ေစရန္ ထိန္းေက်ာင္းပဲ့ျပင္ဖို႔ လိုပါသည္။ ဦးစြာေတြးမိသေလာက္ သာျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ အနာဂတ္ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာသည္ ေနေရာင္လေရာင္ကဲ့သို႔ ထြန္းေျပာင္ေနဦးမည္မွာ အေသအခ်ာပင္ ျဖစ္ေပေတာ့သည္။


သစၥာနီ