ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ေတာ္ဝင္ရတနာ နန္းစဥ္ပတၱျမားႀကီး ဘယ္သူခိုးသြားသလဲ (၂)


သမိုင္းပညာရွင္ႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ကူးထုတ္လုပ္သူ အဲလက္စ္ဘက္စကိုဘီ (Alex Bescoby) ၏ Who stole Burma’s royal ruby? သတင္းေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။


ၿဗိတိသွ်ဘုရင္႔သရဖူေပၚမွာေလာ


သီေပါဘုရင္ ကြယ္လြန္ျပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဦးစိုးဝင္းရဲ႕ဘြားေတာ္ျဖစ္တဲ့၊  သီေပါမင္းရဲ႕အငယ္ဆံုးသမီးေတာ္ဟာ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးရွာပံုေတာ္ကို ဆက္ဖြင့္ခဲ့ပါတယ္။ သူမဟာ နိုင္ငံေပါင္းခ်ဳပ္အသင္းႀကီးထံ စာေရးျပီးေတာင္ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ပါေသးတယ္ဗ်ာ။  သူမကြယ္လြန္ေတာ့ သူရဲ႕သားေတာ္ ( ဦးစိုးဝင္းရဲ႕ဦးရီးေတာ္) ေတာ္ဘုရားကေလးက ဒီရတနာရွာပံုေတာ္ က်ိဳင္းတုတ္ႀကီးကို လႊဲယူကိုင္ေဆာင္ျပီး ခရီးဆက္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒီႀကီးမို. အလံနီမင္းသားႀကီးလို႔လည္း သိၾကတဲ့ ဦးစိုးဝင္းရဲ႕ဦးရီးေတာ္ ဒီပုဂၢိဳလ္ႀကီးရဲ႕ေက်းဇူးေၾကာင္႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ဟာ ျဗိတိသွ် နန္းတက္သရဖူေတြကို စစ္ေဆးေလ့လာဖို႔ မင္းေျမာက္တန္ဆာနဲ႔သရဖူေတြထိန္းသိမ္းထားရွိရာ သမိုင္းဝင္ဘုရင္႔ရဲတိုက္ခံတပ္္ေဟာင္းႀကီး ‘လန္ဒန္တာဝါ’ ဆီ ဆက္လက္ခ်ီတက္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။


ေတာ္ဘုရားကေလးဟာ လက္ရွိျဗိတိန္ဘုရင္မႀကီးနဲ႔ ၾကင္ယာေတာ္ဖီးလစ္မင္းသားႀကီးဆီ စာေတြအၾကိမ္ၾကိမ္ေရး၊ လန္ဒန္ကိုေရာက္ခဲ့တဲ့ မိတ္ေဆြေတြကို စေလဒင္မ်ိဳးဆက္ေတြရဲ႕ၾကြယ္ဝခ်မ္းသာမွုဟာ ဘယ္လိုအေျခအေနရွိသလဲဆိုတာ ေမးျမန္းစံုစမ္းၾကည့္ျပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့  စာအုပ္တစ္အုပ္ေရးသားျပီး ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးရဲ႕ကံၾကမၼာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သူ႔ရဲ႕သီအိုရီေတြကို ခ်ျပခဲ့ပါတယ္။ ‘ျဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႔တို႔က ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးဧ။္ ေျခရာကို မည္မွ်ပင္ ဖံုးကြယ္ေဖ်ာက္ဖ်က္ရန္ ၾကိဳးစားေသာ္လည္း ၄င္းတို႔လက္ဝယ္တြင္ရွိေနေၾကာင္း ခိုင္လံုေသာ သက္ေသအေထာက္အထားရွိခဲ့ျပီ’ လို႔ ’လန္ဒန္၌ရွိေနေသာငေမာက္ပတၱျမားႀကီး’ စာအုပ္မွာ သူေရးသားခဲ့ပါတယ္။


အင္တာနက္မွာ ငေမာက္ပတၱျမားဆိုျပီး ရွာၾကည့္ရင္ သရဖူအေရွ႔တည့္တည့္မွာ ႀကီးမားတဲ့ အနီေရာင္ရဲရဲေတာက္ပတၱျမားႀကီးတစ္လံုး ျမွုပ္ႏွံထားတဲ့၊ ဒုတိယေျမာက္အယ္လီဇဘက္ဘုရင္မႀကီး နန္းတက္အခမ္းအနားမွာ ေဆာင္းခဲ့တဲ့ ‘ျဗိတိသွ်အင္ပါယာသရဖူႀကီး’ ပံုေတြ ေပၚလာတာမို႔ငေမာက္ပတၱျမားႀကီး အဲဒီသရဖူႀကီးထဲမွာ ရွိေနတယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကသူေတြဟာ အလံနီမင္းသားႀကီးတစ္ပါးတည္း မဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။


ဒါေပမယ့္ အင္ပါယာသရဖူႀကီးမွာ ရွိေနတဲ့ အနီေရာင္ရတနာႀကီးဟာ အာဂ်င္ေကာ့စစ္ပြဲမွာ ပဥၥမေျမာက္ဟင္နရီဘုရင္ သူ႔ေခါင္းေဆာင္းမွာ ထည့္သြင္းဆင္ယင္ခဲ့တဲ့ ‘မဟူရာမင္းသားပတၱျမား’ လို႔သိၾကတဲ့ ေက်ာက္နီႀကီးျဖစ္ေနပါတယ္။  ဒါေၾကာင့္ ေတာ္ဘုရားကေလးက ေနာက္ထပ္သီအိုရီတစ္ခုကို ထုတ္ပါတယ္။ ငေမာက္ဟာ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ ေဒလီျမိဳ.မွာ အိႏၵိယရဲ႕အရွင္သခင္အျဖစ္ ဘိသိက္ခံခဲ့တဲ့ ပၪၥမေျမာက္ ေဂ်ာ့ဘုရင္နဲ႔ မိဖုရားေမရီတို႔အတြက္ ျပဳလုပ္တဲ့ အိႏၵိယအင္ပါယာသရဖူမွာ အထည့္ခံရတဲ့ သီအိုရီပါပဲ။


သူဟာ ဒီထင္ျမင္ခ်က္အတြက္ အေထာက္အထားေတြမေပးနိုင္ခဲ့ေပမယ့္ အခ်ိန္ကာလကို ခ်င့္ခ်ိန္ၾကည့္ရင္ ျဖစ္နိုင္ေျခရွိတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။  ၁၈၈၀ ခုႏွစ္ေတြေလာက္ကတည္းက  ေတာ္ဝင္ဘုရင့္ရတနာတိုက္ထဲ ဗံုခကနဲေရာက္လာခဲ့တဲ့ ပတၱျမားအပိုႀကီးတစ္လံုးကို သရဖူအသစ္လုပ္ဖို႔ရာမွာ ေပးအပ္လိုက္တယ္ဆိုတဲ့  အယူအဆဟာ သိပ္ကိုျဖစ္နိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီသီအိုရီမွာ အားနည္းခ်က္အႀကီးႀကီးတစ္ခုရွိေနျပန္တယ္။ အိႏိၵယအင္ပါယာသရဖူမွာရွိေနတဲ့ ပတၱျမားေတြဟာ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးရဲ႕အရြယ္အစားမရွိၾကပါဘူး။ ေတာ္ဘုရားကေလးရဲ့စာအုပ္ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္သူကေတာ့ သူ႔ဟာနဲ႔ သူအေျဖရွိေနျပန္တယ္။ ပတၱျမားႀကီးကို ေလးစိတ္ခြဲျပီး သရဖူရဲ႕ေလးဖက္ေလးတန္မွာ ညီညီညာညာထည့္ထားတာျဖစ္ရမယ္လို႔သူကဆိုပါတယ္။


အိႏိၵယအင္ပါယာသရဖူမွာရွိေနတဲ့ ပတၱျမားေတြဟာ ျမန္မာျပည္ထြက္ ပတၱျမားေတြဆိုတာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး သိၾကပါတယ္။ ျဗိတိသွ်နန္းတက္သရဖူေတြရဲ့ရာဇဝင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔  ၁၉၉၈ မွာ တရားဝင္ထုတ္ေဝထားတဲ့ အတြဲ၂ တဲြပါ စာအုပ္မွာ အဲဒီလိုေဖာ္ျပထားလို႔ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီစာအုပ္ကိုယ္တိုင္က သက္ေသအေထာက္အထား အနည္းအက်ဥ္းပဲ ပံ့ပိုးနိုင္ျပန္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကမၻာေပၚမွာရွိေနၾကတဲ့ ပတၱျမားအမ်ားစုဟာ ျမန္မာျပည္ထြက္ေတြခ်ည္းျဖစ္ေနတယ္ေလဗ်ာ။


ျဗိတိသွ်နန္းသံုးေတာ္ပစၥည္းမ်ားစုေဆာင္းထိန္းသိမ္းေရး ေတာ္ဝင္ဘ႑ာစိုးအဖြဲ႔ကေတာ့ ခပ္ျပတ္ျပတ္ပဲ အေၾကာင္းျပန္ပါတယ္။ အိႏိၵယအင္ပါယာသရဖူမွာရွိေနတဲ့ ပတၱျမားေတြရဲ႕ဇာစ္ျမစ္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေမာ္ကြန္းမွတ္တမ္းတစ္ခုမွမရွိပါဘူးတဲ့။ အင္တာဗ်ဴးလုပ္ခြင့္ကိုလည္း ျငင္းတယ္ခင္ဗ်။


ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ဟာ လန္ဒန္တာဝါႀကီးရဲ႕သူရဲခိုအျပင္ဘက္မွာ ရပ္ရင္း၊ အဲဒီကေနတဆင့္  သိမ္းျမစ္နံေဘးမွာ  စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထိုင္ရင္း ကိုယ္ဆီကိုယ္ငွ အေတြးေတြနဲ႔ နစ္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕အေတြးေတြထဲမွာေတာ့  ေတာ္ဝင္ဘ႑ာစိုးအဖြဲ႔ဟာ တစ္ခုခုကိုမ်ား ဖံုးကြယ္ထားသလားလို႔မေတြးပဲမေနနိုင္ခဲ့ပါဘူး။


“ဒီအထဲမွာပဲရွိမယ္လို႔ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ယံုတယ္ဗ်ာ” သူဟာ တပါးသူကိုေျပာမွာမဟုတ္တဲ့ ဒီစကားကို ကၽြန္ေတာ့္ကိုပဲ ယံုၾကည္စြာေျပာျပီးေနာက္ လန္ဒန္တာဝါရဲတိုက္ႀကီးထဲကို အခၽြန္စိုက္ ေလွ်ာက်တံခါးႀကီးေတြေအာက္က ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း ျဖတ္ေလွ်ာက္ဝင္သြားတာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္မွာ သူ႔ကို မွီေအာင္ မနည္း ေျပးလိုက္ရပါေသးတယ္။


ကၽြန္ေတာ္ဟာ ငယ္စဥ္ကေလးဘဝကတည္း  ျဗိတိသွ်မင္းေျမာက္တန္ဆာေတြကို မျမင္ဖူးခဲ့ပါဘူး။ အခုအခ်ိန္မွာ ဒီလို ျဗိတိသွ်ဘုရင္မင္းဆက္ေတြရဲ႕အာဏာအရွိန္အဝါဂုဏ္ျဒပ္ေတြ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္မွုေတြကို ျပသထားတဲ့ အရာေတြကို သူတို႔လိုပဲ ဘုရင္တပါးျဖစ္ခဲ့နိုင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတစ္ဦးကို ေဘးနားထား ေလွ်ာက္ၾကည့္ျပီး နဖူးေတြ႔ဒူးေတြ႔ ျမင္လိုက္ရခ်ိန္မွာေတာ့  အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာခံစားခ်က္ေတြ ေရာျပြမ္းေနတဲ့ ေျပာျပဖို႔မတတ္တဲ့ ထူးဆန္းေသာ ခံစားခ်က္တစ္ခုကို ရလိုက္ပါတယ္။


မင္းေျမာက္တန္ဆာ၊ နန္းတက္သရဖူေတြ ထည့္သြင္းျပသထားရာ မွန္အုပ္ေဆာင္းႀကီး နံေဘးပတ္လည္မွာ  ၾကည့္ရွုသူေတြ လိုက္ပါစီးနင္းရမယ့္ ေရြ႔လ်ားစက္ခါးပတ္ျပားေပၚကို ေျခခ်မိခ်ိန္မွာေတာ့  ႏွစ္ေယာက္အသက္ေပါင္းရင္ ႏွစ္၁၀၀ ရွိေနျပီျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ဟာ စိတ္လွုပ္ရွားေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေလးႏွစ္ေယာက္လိုျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ အနီေရာင္၊ ေရႊေရာင္၊ ေငြေရာင္ေတြ တလက္လက္ထေနတဲ့ မင္းေျမာက္တန္ဆာေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ရဲ့ေဘးကေန တေရြ႔ေရြ႔ျဖတ္သြားေနၾကခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ စိတ္ဝင္စားတဲ့အရာကေတာ့ တစ္ခုတည္းေသာအရာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။


အိႏိၵယအင္ပါယာသရဖူႀကီးအနားေရာက္လာခ်ိန္မွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေၾကာင့္ လူတန္းႀကီးပိတ္မိမေနေအာင္ တဖက္ကသတိထားရင္း တတ္နိုင္သမွ် အဲဒီအနားမွာေနနိုင္သမွ် ကပ္ရပ္ေနျပီး ၾကည့္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ၾကိမ္နဲ႔ အားမရလို႔ေရြ႔လ်ားစက္ခါးပတ္ျပားေပၚ ေနာက္တစ္ၾကိမ္ ထပ္တက္ ဝင္ၾကည့္ျပန္ပါတယ္။ ၁ စင္တီမီတာခြဲ အခ်င္း ကိုယ္စီရွိၾကတဲ့ ပတၱျမား ၄ လံုးဟာ မွန္ကို ျဖတ္ျပီး တဖ်ပ္ဖ်ပ္လက္ေနပါတယ္။ ဒါေတြမ်ား ျဖစ္နိုင္သလား။ ကၽြန္ေတာ္ ေတြးေနေငးေနတာ နည္းနည္းအရွိန္လြန္သြားေတာ့  ဦးစိုးဝင္း ဘယ္ေရာက္သြားမွန္းမသိလိုက္ေတာ့ပါဘူး။


သူ႔ကို အေဆာက္အအံုအျပင္ဖက္ ဝင္းျခံထဲမွာ မ်က္ႏွာ မသာမယာနဲ႔ ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။ “ကၽြန္ေတာ္ အထဲကို ျပန္မသြားခ်င္ေတာ့ဘူးဗ်ာ။ သရဲကားၾကည့္ရသလိုပဲ။ ေမွာင္ေမွာင္မည္းမည္းနဲ႔  မေကာင္းတဲ့ ခံစားခ်က္တစ္မ်ိဳးရတယ္” လို႔ရင္ဘတ္ကို ဖိရင္း သူကေျပာပါတယ္။


သူက သူေတြ႔ခဲ့တာဟာ ငေမာက္လံုးဝမဟုတ္ဘူးလို႔ကၽြန္ေတာ့္ကို ခိုင္ခိုင္မာမာေျပာတယ္ဗ်။ တကယ္လို႔ ငေမာက္ဆိုရင္ သူ႔စိတ္ထဲမွာ လံုးဝခံစားသိရွိမယ္လို႔လည္း ဆိုျပန္တယ္။ “ ကၽြန္ေတာ္ဒီကိုလာတာ သူတို႔ ျပထားတာၾကည့္ဖို႔မဟုတ္ဘူး။ မျပထားတာကို ေတြ႔ခ်င္လို႔။” အဲဒီလိုေျပာျပီး သူ.ဆီက ခပ္အုပ္အုပ္ရယ္သံေတြ  ထြက္ေပၚလာခဲ့ျပန္တယ္။


ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဦးစိုးဝင္းရဲ႕ဒီ ခံစားအသိဟာ အိႏိၵယအင္ပါယာသရဖူထဲမွာ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီး ေလးစိတ္စိတ္ျပီး အထည့္ခံရတာမဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္အတြက္ လံုေလာက္တဲ့ အေထာက္အထားမဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိေနေပမယ့္ ဒီေလာက္အဖိုးမျဖတ္နိုင္တဲ့ ရတနာႀကီးကို ခြဲစိတ္ပစ္တယ္ဆိုတာ အရူးမွပဲ လုပ္လိမ္႔မယ္လို႔လည္း ေတြးေနမိတယ္ခင္ဗ်။ မဟုတ္ဘူးလားဗ်ာ။ ဘယ္သူကမ်ား လုပ္မွာတုန္း။


ကဲ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေတြ ဆက္ျပီး တူးဆြရျပန္တာေပါ့ဗ်ာ။


မ႐ိုးသားတဲ့ ဒိုင္ယာရီ


ႏွစ္ေပါင္း ၁၃၀ ေတာင္ေက်ာ္ခဲ့ျပီျဖစ္တာေၾကာင့္ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူေန႔ျဖစ္တဲ့ ၁၈၈၅ ခု နိုဝင္ဘာ ၂၈ရက္ေန႔မွာ မႏၱေလးမွာ ဘာေတြျဖစ္ပ်က္ခဲ့တယ္ဆိုတာ အတိအက်သိဖို႔ ခက္လွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း တိုင္းမ္မဂၢဇင္းသတင္းေထာက္တစ္ေယာက္ဟာ သီေပါမင္းနဲ႔ စေလဒင္တို႔ အခ်ီအခ်ေျပာဆိုေနခ်ိန္မွာ အဲဒီေနရာမွာ ရွိေနခဲ့တာကေတာ့ ဘာျဖစ္ခဲ့သလဲ သိနိုင္ဖို႔ သိပ္ကိုအေထာက္အကူျဖစ္ေစပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဟာ အဲဒီသတင္းေထာက္ေရးခဲ့တဲ့ သတင္းကို အင္တာနက္ကရွာထုတ္ျပီး ဦးစိုးဝင္းကို ျပလိုက္ပါတယ္။


 “ငါကိုယ္ေတာ္ဟာ ေမာင္မင္းတို႔အား မင္းေျမွာက္တန္ဆာအလံုးစံုကို ေပးအပ္ခဲ့ျပီးျဖစ္တယ္။ ေမာင္မင္းတို႔ဟာ  အဂၤလိပ္လူေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ေတာ္မူေသာ ငါ႔အား ဝတ္ဆင္ထားေတာ္မူေသာလက္စြပ္ကိုေတာ့ မခၽြတ္ေစရာဟု ငါယံုၾကည္ေတာ္မူတယ္” လို႔ သီေပါမင္းေျပာစကားအျဖစ္ ေရးထားတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သတင္းေထာက္က ဘာဆက္ျပီးေရးထားသလဲဆိုေတာ့ သီေပါမင္းဟာ သူ႔ရဲ႕ႀကီးမားလွတဲ့ ပတၱျမားလက္စြပ္ႀကီးကို သူ႔ကိုျပပါသတဲ့။ စေလဒင္က ဒီလိုျပန္ေျပာပါသတဲ့ “အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြဟာ အရွင္မင္းႀကီးဝတ္ဆင္ထားေတာ္မူတဲ့ ရတနာေတြကို ခၽြတ္ေစဖို႔ ဆႏၵမရွိေၾကာင္း ကၽြန္ုပ္အာမခံပါတယ္”


ဒီေနရာအေရာက္မွာ ဦးစိုးဝင္းရဲ႕မ်က္ခံုးေတြဟာ ျမင့္တက္သြားပါတယ္။ ဒီလက္စြပ္ဟာ ပါေတာ္မူျပီး တႏွစ္အၾကာ အိႏိၵယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ဆီ သီေပါမင္းေရးသားခဲ့တဲ့စာမွာ တြဲပါတဲ့ စာရင္းထဲက ‘နဂါးေမာက္ဟုေခၚေသာ ပတၱျမားလက္စြပ္ႀကီးတစ္ကြင္း’ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။


 သီေပါမင္းရဲ႕စာဟာ ျဗိတိသွ်တို႔ရဲ႕အံၾသစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ျဗဴရိုကရက္ဆန္လွတဲ့ စာပို႔စာျပန္ မွတ္တမ္းစာတြဲႀကီးေတြကို ထိန္းသိမ္းထားရာ  ျဗိတိသွ်စာၾကည့္တိုက္ထဲက  အိႏိၵယဆိုင္ရာရံုးလုပ္ငန္းမွတ္တမ္းမ်ားဌာန  ‘နိုင္ငံေရးႏွင့္လွ်ိဳ.ဝွက္’ ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ အထူးတလည္ ဂရုတစိုက္ထိမ္းသိမ္းထားတဲ့ စာတြဲႀကီးတစ္ခုကို ဖြင့္ရွာေစဖို႔ စေပးေဘာျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။


 


 


 

မိႈနံ႔တေထာင္းေထာင္းထျပီး ေလ်ာ့ရိေနတဲ့ စာဖိုင္တြဲႀကီးေတြကို စအဖြင့္မွာ တခ်ိန္တုန္းက ကဲလြယ္ဆတ္လြယ္တဲ့  ‘နိုင္ငံေတာ္အထူးလွ်ိဳ.ဝွက္ခ်က္’ ေတြထဲ တိတ္တဆိတ္ခ်င္းနင္းဝင္ေရာက္ရတာေၾကာင့္ လွ်ိဳ.ဝွက္သည္းဖို ရင္တုန္ပန္းတုန္ မျဖစ္ဘဲ ဘယ္လိုမွ မေနနိုင္ခဲ့ပါဘူးဗ်ာ။ 


၁၈၈၆ ဒီဇင္ဘာလမွာ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္ဟာ သူ႔အရာရွိေတြကို ပတၱျမားေပ်ာက္အမွုကို စံုစမ္းစစ္ေဆးေစခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီႏွစ္မတိုင္ခင္ တျမန္ႏွစ္ နိုဝင္ဘာမွာ မႏၱေလးမွာ ရွိခဲ့ၾကတဲ့ အဓိကပုဂၢိဳလ္အားလံုးကို ဆက္သြယ္ခဲ့ပါတယ္။ ေလာေလာလတ္လတ္ သူေကာင္းျပဳခံထားရျပီး လန္ဒန္မွာေရာက္ေနျပီျဖစ္တဲ့၊ မၾကာခင္ အျငိမ္းစားယူဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတဲ့ စေလဒင္တစ္ေယာက္လည္း  ဆက္သြယ္ခံရသူေတြထဲပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။


ျဗိတိသွ်စာၾကည့္တိုက္ထဲမွာ ထိန္းသိမ္းထားတဲ့ စေလဒင္ရဲ႕ပုဂၢလိကမွတ္တမ္းစာရြက္ေတြထဲမွာ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္ရဲ႕ေမးျမန္းခ်က္ကို ေျဖၾကားတဲ့စာတစ္ေစာင္အတြက္ ရက္အေတာ္ၾကာ အထပ္ထပ္ျပင္ေရးထားတဲ့ စာၾကမ္း ၃ ေစာင္ကို ေတြ႔ရတယ္ခင္ဗ်။ စကားလံုးေတြကို အႀကိမ္ၾကိမ္ျပင္လိုက္ ဖ်က္လိုက္လုပ္ထားကို ေတြ႔ရတာေၾကာင့္ ဆာအက္ဒဝပ္ စေလဒင္ဟာ ဘယ္လိုအေၾကာင္းျပန္ရမလဲဆိုတာ ဆံုးျဖတ္ရခက္ေနခဲ့ပံုပါပဲ။ ဒါ့အျပင္ ေနာက္ဆံုးစာၾကမ္းဟာ စကားလံုးေတြကို သတိႀကီးစြာေရြးခ်ယ္ျပီး  ယုတၱိတန္ေအာင္ ျငင္းဆိုထားတဲ့ စာတစ္ေစာင္ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။


စေလဒင္က ဘာေရးထားသလဲဆိုေတာ့ အဲဒီေန႔မွာ အေျခအေနေတြဟာ မတည္မျငိမ္ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ သီေပါဘုရင္ဟာ ဘယ္ပစၥည္းတစ္ခုကိုမွ အပ္ႏွံတာ၊ စာရင္းလႊဲတာေတြ လုပ္ဖို႔ အားမထုတ္ခဲ့ပါဘူးတဲ့။ ဒါ့အျပင္ သီေပါမင္းရဲ႕စာနဲ႔အတူတြဲပါတဲ့ စာရင္းကို သူ မေတြ႔ပါဘူးလို႔လည္း ျငင္းထားတဲ့အျပင္ သီေပါမင္းရဲ႕ပစၥည္းေတြအားလံုးကို သူဟာ လႊဲအပ္ခဲ့ျပီးျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ေသးငယ္ျပီးတန္ဖိုးႀကီးတဲ့ ပတၱျမားလက္စြပ္လိုပစၥည္းမ်ိဳးကို ဘယ္သူမဆို ႏွိုက္ယူထြက္သြားနိုင္ပါတယ္လို႔လည္း ေရးထားပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးအေခ်ာသတ္ေရးထားတဲ့ စာထဲမွာ ဒီလိုပါပါတယ္။ “သီေပါဘုရင္ကိုယ္တိုင္ကို  ျဗိတိသွ်အစိုးရထံ အပ္ႏွင္းေပးခဲ့ေသာ ကၽြန္ေတာ္ဧ။္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္မွုသည္ ေက်ာက္မ်က္ရတနာတစ္ခုထက္ တန္ဖိုးႀကီးမားသလို ကမၻာေပၚတြင္ရွိရွိသမွ် ခရစ္စမတ္သစ္ပင္အလွဆင္ ေဘာသီးလံုးမ်ားထက္လည္း အေရးပါေသာလက္ေဆာင္တစ္ခုျဖစ္သည္။”


သီေပါမင္းကို ရည္ညႊန္းျပီး သူေျပာခ်င္တဲ့သေဘာက ေျပာင္ေျပာင္လက္လက္အဖိုးမတန္တဲ့ အလွဆင္ေဘာသီးလံုးေတြအတြက္ ေရးႀကီးခြင့္က်ယ္လုပ္မေနပါနဲ႔လို႔ ဆိုလိုပံုပါပဲ။


ဒီထက္ပိုျပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔စိတ္ဝင္စားမိတဲ့ အရာကေတာ့ လက္ကုမၼဏီတိုက္ထုတ္ ကိုလိုနီေခတ္ေန႔စဥ္မွတ္တမ္း လက္ေရးစာမူၾကမ္း ဂ်ာနယ္ အမွတ္ ၄၃- ‘၁၈၈၅ ခုႏွစ္မွ ေန႔တစ္ေန႔အေၾကာင္း’  ဆိုတဲ့ ေျမညိဳေရာင္ေဖ်ာ႔ေဖ်ာ့ စာအုပ္ႀကီးပါပဲ။   သူ႔ပိုင္ရွင္ေရးသားသူနဲ႔အတူတကြ ေနရာေတြ၊ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ေရာက္ခဲ့ၾကံဳခဲ႔တဲ့ ဒီစာအုပ္ႀကီးဟာ အခ်ိန္ကာလရဲ႕အထုအေထာင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ေဟာင္းႏြမ္းေပ်ာ့ေၾကေနျပီး ဝိုင္နီျဖစ္ဖို႔မ်ားတဲ့ အရည္ေတြနဲ႔လည္း စြန္းထင္းေပက်ံေနပါတယ္။


စာရြက္ေတြကို တစ္ရြက္ခ်င္း တစ္ရြက္ခ်င္း လွန္ေနခိုက္မွာ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးဇတ္လမ္းအေၾကာင္း ျပန္ျပန္ေျပာတိုင္း လူဆိုးႀကီးအျဖစ္ သရုပ္အေဖာ္ခံေနရတဲ့  ဝိတိုရိယေခတ္ ျဗိတိသွ်ဗိုလ္ႏႈတ္ခမ္းေမြးႀကီးရဲ႕ပုဂၢိဳလ္ေရးလွ်ို.ဝွက္ခ်က္ေတြထဲ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ေနမိသလို ခံစားမိခဲ့ပါတယ္။ က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္ဖို႔အတြက္ ျပင္ဆင္မွုေတြကို အေသးစိတ္ေရးသားထားတာေတြကို ေတြ႔လိုက္ရတာ ဖတ္ရင္း ဖတ္ရင္း အသက္ရွူမွားမတတ္ပါပဲဗ်ာ။ ဒီအေၾကာင္းေတြနဲ႔အတူ ရာသီဥတုအေၾကာင္း၊ သူ႔က်န္းမာေရးအေၾကာင္းေတြလည္း ပါသလို တင္းနစ္အေၾကာင္းလည္း ထူးထူးဆန္းဆန္း ပါေသးဗ်ာ။


သူ႔စာေတြကို ဖတ္ရင္းဖတ္ရင္း ကၽြန္ေတာ္ဟာ သူ႔ရဲ႕ပင့္ကူေျခေထာက္ လက္ေရးနဲ႔ အကၽြမ္းတဝင္ျဖစ္လာခဲ့ေပမယ့္ ခဲတံနဲ႔ ေရးထားတဲ့ အဲဒီလက္ေရးစာေၾကာင္းေတြကို ဖတ္လို႔ရနိုင္ဖို႔ နာရီေပါင္းမ်ားစြာ စိုက္ၾကည့္ရင္း ခန္႔မွန္းမွုေတြလည္း အေတာ္လုပ္ခဲ့ရပါတယ္။ 


ဖတ္ရင္းဖတ္ရင္း  ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ စေလဒင္ဆီမွာ သီေပါမင္း အညံ႔ခံတဲ့ေန႔ရဲ႕ေနာက္တေန႔၊  ဘုရင္ႀကီး သူ႔တိုင္းျပည္မွာ ေနာက္ဆံုးေနခဲ့ရတဲ့ေန႔ျဖစ္တဲ့  နိုဝင္ဘာ ၂၉ ရက္ေန႔ဆီကို ေရာက္လာခဲ့ပါျပီ။


“ျပည္ႏွင္ခံဘုရင္”  ဆိုတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ေရးဖို႔အတြက္ သီေပါမင္းအေၾကာင္း ၇ ႏွစ္တာ သုေတသနျပဳခဲ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ့သူငယ္ခ်င္း ဆူဒါရွား ကေတာ့ ဘာေတြ ေတြ႔နိုင္တယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ့္ကို ၾကိဳသတိေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။


အင္း တကယ္ေတြ႔ပါျပီဗ်ာ။ စာမ်က္ႏွာရဲ႕အလယ္ပိုင္း သံုးပံုတစ္ပံုေလာက္ရွိတဲ့ စာေၾကာင္းေရ ၁၂ ေၾကာင္းတိတိဟာ ၾကိဳးစားပမ္းစားအဖ်က္ခံထားရတာကို ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။  ပထမဆံုး စာေၾကာင္းသံုးေၾကာင္းဟာ မင္အနက္ေရာင္နဲ႔ ျခစ္ကာ အဖ်က္ခံထားရျပီး ေနာက္ပိုင္း စာေၾကာင္းေတြကိုေတာ့ မင္ကုန္သြားလို႔လားေတာ့ မသိဘူးဗ်ာ လူရမ္းကားႀကီးဟာ ခဲတံနဲ႔ ဆက္ျခစ္ျပီး ဖ်က္ထားပါတယ္။

ျဗိတိသွ်စာၾကည့္တိုက္ရဲ႕ေမာ္ကြန္းထိမ္း ဂၽြန္အိုဘရိုင္ယန္က အေပၚကထပ္ျခစ္ျပီး အဖ်က္ခံထားရတဲ့ စာေၾကာင္းေတြကို အလင္းေရာင္စဥ္သံုး ပံုရိပ္ဖတ္နည္းပညာလို႔ေခၚတဲ့ လွိုင္းအလ်ားအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတဲ့ အလင္းတန္းေတြကိုသံုးျပီး မူလစာလံုးေတြကို ေပၚေအာင္ၾကည့္လို႔ရတဲ့ နည္းပညာရွိေၾကာင္းေျပာျပျပီး  အဲဒီအတြက္ အကူအညီေပးခဲ့ပါတယ္။


ရက္အနည္းငယ္အၾကာမွာ သုေတသနထိန္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ေရးအဖြဲ႔က အဲဒီနည္းပညာနဲ႔ စစ္ေဆးျပီး ထြက္လာတဲ့အေျဖကိုရေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ဟာ အဲဒါကို  ဦးစိုးဝင္းကိုျပဖို႔ နည္းနည္းေလးေတာင္ အခ်ိန္မေစာင့္နိုင္ခဲ့ဘူးဗ်ာ။ ခဲတံနဲ႔ေရးထားတာကို ခဲတံနဲ႔ ထပ္ျခစ္ထားတဲ့ စာေတြကိုေတာ့ ဘယ္လိုမွ ေဖာ္လို႔မရေတာ့ေပမယ့္ ခဲတံနဲ႔ေရးထားတာကို မင္နဲ႔ ဖုံးျခစ္ထားတဲ့ စာလံုးေတြကေတာ့ ေပၚလာျပီဗ်ိဳ႕။ အထူးလွ်ိဳ႕ဝွက္ဖုံးကြယ္ထားခဲ့တဲ့ စေလဒင္ရဲ႕လက္ေရးစာလံုးအခ်ိဳ.ဟာ ရာစုႏွစ္တစ္ခုေက်ာ္အၾကာမွာ ပထမဆံုးအျဖစ္ ထြက္ေပၚလာခဲ့ပါျပီ။


“ဘုရင္ႀကီးက ကၽြန္ုပ္အား လက္ခံယူရန္ ေျပာသည္ xxxxxx မင္းေျမွာက္တန္ဆာမ်ား xxxxxx ကၽြန္ုပ္က သေဘာတူလက္ခံသည္ xxxxxxx ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် လက္ခံယူရန္ ေျပာသည္ xxxxx ဘု xxxx ဧ။္ xxxx ”


ေနာက္စာလံုး ၃ လံုးက ဘယ္လိုမွ ဖတ္မရဘူးဗ်ာ။  ျဖစ္နိုင္မယ္ဆိုရင္ “ဘုရင္ႀကီးဧ။္ ငေမာက္” လို႔ဖတ္ပစ္လိုက္ခ်င္တာ။ ဒါေပမယ့္ ဘာမဆိုျဖစ္နိုင္တယ္ေလ။


“ဒါဟာ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးကို စေလဒင္ယူတယ္္လို႔ေျပာဖို႔အတြက္  လံုေလာက္တဲ့ အေထာက္အထား ျဖစ္နိုင္မလား” လို႔ ဦးစိုးဝင္းကို ကၽြန္ေတာ္ေမးေတာ့ “အဲဒါေၾကာင္႔ သူဖ်က္ထားတာေပါ့။ ရွင္းေနတာပဲေလ” လို႔ သူကျပန္ေျဖပါတယ္။


ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ပန္းတိုင္ေရာက္ခါနီးမွ လက္မတင္ေလးလြဲသြားသလို ခံစားလိုက္ရတယ္ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႕စိတ္မ်က္စိထဲမွာေတာ့ ဘုရင္ခံဆီ ျပန္စာတစ္ေစာင္ေရးဖို႔ကို အႀကီးအက်ယ္အခက္အခဲေတြ႔ေနတဲ့ အဘိုးႀကီး ဆာအက္ဝပ္တစ္ေယာက္ လန္ဒန္က သူရဲ့ကလပ္မွာ ခဲတံတစ္ေခ်ာင္းကို ကိုက္ရင္း ပူပန္ေသာကေရာက္ေနပံုပဲ ေပၚေနပါေတာ့တယ္။


စေလဒင္ဟာ သူ.ဒိုင္ယာရီမွာေရးထားတဲ့ တျမန္ႏွစ္ကအေၾကာင္းေတြကို ျပန္ဖတ္ၾကည့္ျပီး သူ႔ကို ေျခာက္လွန္႔ေနမယ္လို႔သူဟာသူသိေနတဲ့ စာေတြကို ခပ္သုတ္သုတ္ ကုတ္ျခစ္ဖ်က္ပစ္ေနတာကို ကၽြန္ေတာ္ျမင္ေယာင္ၾကည့္လို.ရေပမယ့္ အဲဒီဖ်က္ထားတဲ့ စာေတြဟာ ဘာေတြလဲဆိုတာကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္ေတာ့မွ သိနိုင္မယ့္ပံု မေပၚပါဘူး။ ေနာက္ျပီး အဲဒီစာေတြကို ဖ်က္ထားတာ သူကိုယ္တိုင္ပဲလား ဆိုတာကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္ေတာ့မွ အတိအက် သိနိုင္ေတာ့ မွာမဟုတ္ပါဘူး။  


ဒါေပမယ့္လည္း တကယ္လို႔မ်ား စေလဒင္ဟာ ပတၱျမားကို ယူသြားခဲ့တယ္ဆိုရင္ေရာဗ်ာ။ သူအဲဒါကို ဘာလုပ္ပစ္ခဲ့နိုင္သလဲ။


(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)