ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ေတာ္၀င္ရတနာနန္းစဥ္ပတၱျမားႀကီး ဘယ္သူခိုးသြားသလဲ

ဲျဗိတသွ်စာၾကည့္တိုက္တြင္ သိမ္းဆည္းထားသည့္ ပါေတာ္မူျမင္ကြင္း။


သမိုင္းပညာရွင္ႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ကူးထုတ္လုပ္သူ အဲလက္စ္ဘက္စကိုဘီ (Alex Bescoby) ၏ Who stole Burma’s royal ruby ? သတင္းေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။


[၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်စစ္သားတို႔ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္ေသာအခါ ျမန္မာတို႔၏ ေနာက္ဆံုးဘုရင္အား ပစၥည္းမ်ား ထုပ္ပိုးျပင္ဆင္ရန္ အခိ်န္နာရီပိုင္းသာ ေပးအပ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ေထာင္စုႏွစ္ခီ်ရွည္ၾကာခဲ့ေသာ နန္းစဥ္မင္းဆက္တေလွ်ာက္ အစဥ္အဆက္ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္လာခဲ့သည့္ အဖိုးတန္ေတာ္၀င္နန္းစဥ္ ရတနာမ်ားစြာကို အဓမၼသိမ္းယူၿပီး ၿဗိတိန္သို႔ ပို႔ေဆာင္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ၎တို႔အထဲမွ တန္ဖိုးအႀကီးဆံုး ပတၱျမားႀကီးတလံုးကမူ ေပ်ာက္ခ်င္းမလွေပ်ာက္ေနခဲ့သည္။ အဆိုပါ ပတၱျမားႀကီးကို မည္သူယူေဆာင္သြား သနည္း။ ယခုမည္သည့္ေနရာတြင္ ရိွေနသနည္း။]


ရတနာႀကီး ရွာပံုေတာ္


တကယ္လို႔သာ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြ မျဖစ္ခဲ့ဘူးဆိုရင္ ယခုအခါ ကၽြန္ေတာ့နံေဘးမွာ တိတ္တဆိတ္ ရပ္လ်က္ လန္ဒန္ေဆာင္းဦးအေအးဒဏ္ေအာက္၀ယ္ တခိုက္ခိုက္တုန္ေနရွာတဲ့ အမ်ဳိးသားႀကီးဟာ လူဦးေရသန္း ၅၀ ေက်ာ္ရိွတဲ့ တိုင္းျပည္တျပည္ရဲ႕ ဥေသွ်ာင္ဘုရင္တပါး ျဖစ္ေနခဲ့ပါလိမ့္မယ္။


ေသေသသပ္သပ္ ရိတ္သင္ထားတဲ့ အနက္ေရာင္ နႈတ္ခမ္းေမြးတခုကလဲြရင္ သူ႔ကိုယ္ေပၚမွာ တျခား ဘယ္အေဆာင္အေယာင္ အဆင္တန္ဆာကမွ သူဟာ ေတာ္၀င္မင္းဆက္ မဟာဆီမဟာေသြးတပါး ျဖစ္ေၾကာင္း အရိပ္အျမြက္ေလးေတာင္ ေဖာ္ျပမေနခဲ့ပါဘူး။ သူဆိုတာက ဦးစိုး၀င္းလို႔ အမည္တြင္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ႀကီး။ တခိ်န္တခါတုန္းက ဗမာျပည္လို႔သိခဲ့ၾကတဲ့  ျမန္မာျပည္မွာ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ႏွစ္အေတာ္ၾကာေနခဲ့ဖူးတာမို႔ ႏႈတ္ခမ္းေမြးထားၾကသူဆိုတာ လက္ခ်ဳိးေရလို႔ရတဲ့ အေနအထားမွန္း သိေနခဲ့သလို သူ႔ဘိုးေတာ္၊ ေဘးေတာ္ေတြရဲ႕ပံုေတြကို  ျမင္ဖူးတာေၾကာင့္လည္း နႈတ္ခမ္းေမြးထားတယ္ဆိုဟာ နန္းဓေလ့တာ၀န္၊ ေတာ္၀င္ျပယုဂ္တခုျဖစ္ႏုိင္တယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ခန္႔မွန္းႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။


တကယ္ေတာ့ နႈတ္ခမ္းေမြးတခုတည္းသာ သူ႔ ဘ၀ကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူးဗ်ာ။  အသက္ ၇၀ ရိွၿပီျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြႀကီးဟာ သူဆင္းသက္လာရာမ်ဳိးရိုးနဲ႔ လက္ရိွမထင္မရွား သာမန္အရပ္သား ဘ၀တို႔ ေရာေမႊထားတဲ့ဘ၀တခုကို သူ႔ဘ၀ တေလွ်ာက္လံုး လူမသိသူမသိ ျဖတ္သန္းေနထိုင္ခဲ့ရသူပါ။


ျမန္မာျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတဲ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕အာဏာအရိွန္အ၀ါကို ေတာ္၀င္မင္းေသြးေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ရမွာကို မလိုလားခဲ့ေလေတာ့ ဒီပုဂၢိဳလ္ႀကီးဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္နီးပါး အမ်ားသူငါလို သာမန္အရပ္သားဘ၀နဲ႔ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ သိုသိုသိပ္သိပ္ေနထိုင္ရင္း သံတမန္အမႈထမ္းတဦးအျဖစ္ သူ႔တိုင္းျပည္ရဲ႕တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။


၀ိတိုရိယႏွင့္ အဲလဘတ္ျပတိုက္ရဲ့ အေရွ႕ေတာင္ အာရွဆိုင္ရာျပခန္းမွဴး ဂၽြန္ကလပ္ကိုေတြ႕ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ႏွစ္ေယာက္ လမ္းေပၚမွာရပ္ေစာင့္ေနတုန္းမွာ သူဟာ အျပာေရာင္သဲႀကိဳးဖိနပ္စီးထားတဲ့  ေျခႏွစ္ဖက္ေပၚမွာ ဘယ္ေျခတခါ ညာေျခတလွည့္ရပ္ရင္း လမ္းခ်ဳိင့္ခြက္ထဲက ေရခဲတမွ်ေအးစက္ေနတဲ့ေရနဲ႔ သူ၀တ္ထားတဲ့ ႐ိုးရာလံုခ်ည္ မထိမိေအာင္လည္း အထူးဂ႐ုစိုက္လ်က္ရိွေနခဲ့ပါတယ္။


'မင္းတို႔ၿဗိတိသွ်ေတြ ျမန္မာျပည္ကို ဘာအတြက္လာတယ္ဆိုတာ ငါအခုေကာင္းေကာင္းသိသြားၿပီ'လို႔ သူက ခပ္အုပ္အုပ္ရယ္ရင္းေျပာလိုက္ပါတယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ သူဒီမွာရိွေနစဥ္တေလွ်ာက္လံုး ဒီကရာသီဥတုနဲ႔ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ဖိနပ္မ်ဳိးစီးဖို႔ လိုအပ္တယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္စလံုး လက္ခံျဖစ္ၾကပါတယ္။


သူနဲ႔ သိကၽြမ္းခင္မင္ခဲ့တဲ့ ၃ ႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္ဟာ သူ႔ကို ပိုပိုၿပီးေလးစားခင္မင္လာခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့ထက္ အသက္ ၄၀ ပိုႀကီးၿပီး မာန္မာနကင္းစင္၊ ဟန္ေဆာင္ျခင္းအလ်ဥ္းကင္းတဲ့ ဒီပုဂၢိဳလ္ႀကီးရဲ႕ မ်က္လံုးအစံုဟာ အၿမဲလိုလို ဟာဒယရႊင္တဲ့အၾကည့္ေတြနဲ႔ ရႊမ္းစိုၾကည္လဲ့ေနတတ္ပါတယ္။ 


ဒီျပတိုက္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ ေရာက္လာရတဲ့အေၾကာင္းကေတာ့ ျပတိုက္ထဲမွာ ျပသထား တဲ့တခိ်န္က သူ႔မိသားစုပိုင္ (လက္ရိွအခိ်န္မွာလည္း သူ႔မိသားစုသာလွ်င္ တရား၀င္ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ရိွတယ္လို႔ လူတခ်ဳိ႕က ေစာဒကတက္ႏုိင္တဲ့) အဖိုးထိုက္အဖိုးတန္ ေတာ္၀င္နန္းသံုး ယဥ္ေက်းမႈအနုပညာလက္မႈပစၥည္း ေတြကို ရွာေဖြၾကည့္ရႈဖို႔ပါ။ တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ရည္ရြယ္ခ်က္က ဒီေလာက္တင္မက ပါဘူး။ အလြန္ႀကီးမားတဲ့ ပတၱျမားႀကီးတလံုး၊ ေပ်ာက္ဆံုးေနတဲ့ ေတာ္၀င္ပတၱျမားႀကီးတလံုးအတြက္ ရတနာ ရွာပံုေတာ္ထြက္လာတာလို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။


ျပတိုက္မွဴး ဂၽြန္ကလပ္က ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ကို ျပခန္းေတြ တခန္းၿပီးတခန္း ခပ္သုတ္သုတ္ ေလွ်ာက္ျပရင္း ေအာက္ထပ္ေကာ္ရစ္ဒါေတြဆီေရာက္လာေတာ့ ဒီျပတိုက္ဟာ ဘာေၾကာင့္ကမာၻေပၚမွာ ျမန္မာျပည္က လက္မႈအႏုပညာလက္ရာ အေမြအႏွစ္ေတြ၊ အထူးသျဖင့္ မႏၲေလးနန္းေတာ္ကရလာတဲ့  ျမန္မာဘုရင္ရဲ႕မင္းေျမာက္တန္ဆာနဲ႔ မင္းခမ္းေတာ္၊ ေတာ္၀င္နန္းသံုးပစၥည္းေတြ အမ်ားဆံုး စုေဆာင္း ျပသထားရာ ေနရာတခုျဖစ္လာရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းကို ရွင္းျပပါတယ္။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္မွာ ဦးစိုး၀င္းရဲ႕ေဘးေတာ္၊ ျမန္မာျပည္ရဲ့ ေနာက္ဆံုးဘုရင္ သီေပါမင္းထံက ၿဗိတိသွ်တို႔ အဓမၼသိမ္းယူလာခဲ့တဲ့ နန္းသံုးေတာ္၀င္ ပစၥည္းအသံုးအေဆာင္ေပါင္း ၁၆၇ ခုဟာ ဒီျပတိုက္ထဲမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရိွေနတယ္ဆိုပဲဗ်ာ။ ေရႊသား စစ္စစ္မွာ ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ ျမႇဳပ္နံွစီျခယ္ထားတဲ့ ဒီပစၥည္းေတြထဲမွာ သန္လ်က္၊ ဓား၊ လံွ စတဲ့ လက္နက္ ရတနာကေန စီးေတာ္ေျခနင္းဖိနပ္အလယ္ ပဲြေတာ္တည္ခင္းတဲ့ ဇြန္းခက္ရင္းမက်န္ ပါ၀င္ပါသတဲ့။ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္အေရာက္မွာေတာ့ ခ်စ္ၾကည္ေရးအျဖစ္ ျမန္မာျပည္ကို အဲဒီတုန္းက အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့  ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ႀကီးေန၀င္းထံ ျပန္ေပးခဲ့ရာမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးက အဲဒီပစၥည္းေတြထဲက ေရႊႏွင့္ ေက်ာက္သံပတၱျမားစီျခယ္ထားတဲ့  'ဟသၤာ'လို႔အမည္ရတဲ့ ဘဲငန္းလိုလို ခပ္လံုးလံုးသတၱ၀ါတေကာင္အ႐ုပ္ကို လက္ေဆာင္အျဖစ္ ဒီျပတိုက္ကို ရဲြ႕တဲ့တဲ့ ျပန္ေပးခဲ့တယ္ဆိုပဲ။ အင္း ကၽြန္ေတာ့အထင္ေျပာရရင္ ဒါဟာ ကိုလိုနီမာစတာေဟာင္းကို   ျမန္မာစတိုင္အရဲြ႕တိုက္ ေဆးထိုးလိုက္တာနဲ႔ တူပါရဲ႕ဗ်ာ။


ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ဦးစိုး၀င္းက ေမးခြန္းတခုေမးလိုက္ပါတယ္။ သူ႔ေဘးေတာ္ရဲ႕ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီး ဘယ္ေရာက္သြားသလဲတဲ့။ ''သူက ဘဲဥအရြယ္၊ ကြမ္းသီးလံုးအရြယ္ေလာက္ရိွတယ္ဗ်။ ျမင္ဖူးသူေတြ အေျပာအရ အနီေရာင္တညီးညီးေတာက္ေနၿပီး အလင္းေရာင္ေတြ ျဖာထြက္ေနသတဲ့။ တန္ဖိုးအားျဖင့္ တိုင္းျပည္တျပည္နဲ႔ေတာင္ ညီတယ္လို႔ ေျပာစမွတ္ျပဳေက်ာ္ၾကားတဲ့ ျပည္တန္ပတၱျမားႀကီးဗ်ာ။ ေရာဂါဘယ ေတြကို ကုသႏုိင္တဲ့အစြမ္းရိွသလို ပိုင္ဆိုင္သူကို ကံေကာင္းေစတယ္လို႔လည္း ယံုၾကည္ၾကတယ္။ အဲဒီ ပတၱျမားႀကီး တေနရာရာမွာရိွေနခဲ့တာမ်ဳိး ခင္ဗ်ားသတိထားခဲ့မိသလား''


''အားေတာ့နာပါရဲ့ဗ်ာ၊ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီး ဒီျပတိုက္မွာမရိွပါဘူး။ ဘယ္တုန္းကမွလည္း ဒီမွာမရိွခဲ့ပါဘူး''လို႔ ဂၽြန္ကလပ္က ျပန္ေျဖပါတယ္။ သူကဆက္ၿပီး ‘ျဖစ္ႏုိင္တာကေတာ့ ၿဗိတိန္ဘုရင့္ရတနာ ဘဏ္တိုက္ထဲက တေနရာရာမွာရိွႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒါျဖစ္ ႏုိင္ေျခအေတာ္ရိွပါတယ္။ ၀ိတိုရိယဘုရင္မႀကီးဆီ ပတၱျမားႀကီးကို ဆက္သခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အေထာက္ အထားအေရးအသားတခုကို ကၽြန္ေတာ္ဖတ္ဖူးခဲ့တာ ကိုေတာ့ မွတ္မိတယ္ခင္ဗ်''လို႔ ေျပာျပပါတယ္။


ဦးစိုး၀င္းကို ၂၀၁၄ ႏွစ္တုန္းက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕ပတ္ရထားလမ္းနံေဘးရိွ သူ႔အိမ္ငယ္ကေလးမွာ ကၽြန္ေတာ္ စေတြ႕ေတာ့ လန္ဒန္ကို သူဘယ္ေတာ့မွ မသြားဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ့ကို ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ သူဟာ သံတမန္၀န္ထမ္းဘ၀မွာတုန္းက တခိ်န္က သူ႔ေဘးေတာ္ကို တိုင္းျပည္မွႏွင္ထုတ္ခဲ့တဲ့၊ သူ႔မိသားစုဘ၀ကို ပ်က္စီးေစခဲ့တဲ့၊ သူ႔တိုင္းျပည္ကို သိမ္းပိုက္ကၽြန္ျပဳခဲ့သူတို႔ေနထိုင္ရာတိုင္းျပည္ကို တာ၀န္ခ်ေစလႊတ္ခံရမွာကို အျမဲတေစ စိုးရိမ္ပူပန္ေနခဲ့တယ္လို႔လည္း အၿငိမ္းစားတဦးျဖစ္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ သူက ဆိုပါတယ္။


ဒါေတြကေတာ့ ယူေကႏုိင္ငံမွာ ပထမဆံုးအျဖစ္ လူအနည္းအက်ဥ္းသာသိေသးတဲ့ ကိုလိုနီသမိုင္းစာမ်က္ႏွာ တခုေပါ့ဗ်ာ။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလမွာ  ျမန္မာဘုရင္ကို မႏၲေလးနန္းေတာ္ထဲကေန နန္းခ်ယူေဆာင္ဖို႔ ၿဗိတိသွ်တို႔က စစ္သား တေသာင္းေစလႊတ္ခဲ့တယ္ဗ်။ ဒီက်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္မႈဆိုတာ ျမန္မာဘုရင္ ေရွ႕ေမွာက္ကို ၿဗိတိသွ်အရာရိွေတြ အခစား၀င္ေရာက္ရာမွာ ဖိနပ္ခၽြတ္ဖို႔ျငင္းတဲ့ကိစၥကေန တျခားအေၾကာင္း အရာေပါင္းမ်ားစြာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ၿဗိတိသွ်ႏွင့္ ျမန္မာတို႔အၾကား ဆယ္စုႏွစ္ ၆ ခုစာေလာက္ၾကာရွည္ ခဲ့တဲ့ တင္းမာမႈ၊ ေျပာက္က်ားေျပာက္က်ားေပၚေပါက္ေနတဲ့ အျငင္းပြားမႈတို႔ရဲ့ အထြတ္အထိပ္အေနအထား လို႔ဆိုၾကတယ္ဗ်။ ဒါေပမဲ့ တကယ့္ေနာက္ခံအေၾကာင္ အရင္းက ကုန္သြယ္ေရးပါဗ်ာ။ ၿဗိတိသွ်အစိုးရနဲ႔ ၿဗိတိသွ် အင္ပါယာအတြင္းရိွ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြက ကုန္သည္ႀကီးေတြရဲ႕အျမင္မွာ သီေပါဘုရင္ဟာ ၿဗိတိသွ်တို႔ရဲ႕ တ႐ုတ္ႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရးမွာ ခန္႔မွန္းရခက္တဲ့ အတားအဆီးတခုျဖစ္ေနတယ္။ ဒါ့အျပင္ သူဟာ အင္ဒိုခ်ဳိင္းနားေဒသကို နယ္ေျမတစတစခဲ်႕ထြင္လာတဲ့ ျပင္သစ္ေတြကို ေနာက္ေဖးေပါက္တံခါးဖြင့္ေပးသူလည္း ျဖစ္လာႏုိင္တယ္။ ျမန္မာျပည္ဟာ အဲဒီအခိ်န္က ၿဗိတိသွ်အင္ပါယာရဲ႕အစိတ္အပိုင္းျဖစ္ေနတဲ့ေျပာရရင္ ၿဗိတိသွ်သရဖူထဲက ေက်ာက္မ်က္တလံုးျဖစ္ေနတဲ့ အိႏိၵယနဲ႔လည္း စိုးရိမ္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ နယ္ခ်င္းစပ္ေနျပန္တယ္။ ကဲ အဲဒီေတာ့ ၿဗိတိသွ်တို႔ သီေပါကိုျဖဳတ္ရေတာ့မွာေပါ့ဗ်ာ။ ဒီလိုနဲ႔ တတိယအဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပဲြလို႔ သိၾကတဲ့ စိတ္ပ်က္စရာတဖက္သတ္စစ္ပဲြႀကီး ျဖစ္လာေတာ့တာပါပဲ။


ႏွစ္ပတ္အတြင္းမွာပဲ သီေပါဘုရင္ဟာ သူ႔နန္းေတာ္ကို အ၀ိုင္းခံလိုက္ရၿပီး ၀ိတိုရိယဘုရင္မရဲ႕ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေတြထံမွာ အညံ့ခံလိုက္ရေတာ့တယ္။ ဒီလိုနဲ႔  ၁၈၈၅ ခု နို၀င္ဘာ ၂၈ ရက္ေန႔မွာ သီေပါဘုရင္နဲ႔ ကိုယ္၀န္အရင့္အမာရိွေနတဲ့ မိဖုရား စုဖုရားလတ္၊ သမီးေတာ္ႏွစ္ပါးတို႔ကို လက္နက္ကိုင္စစ္သားေတြ ျခံရံထားတဲ့ ဘီ႐ိုလွည္းနဲ႔တင္ေဆာင္ၿပီး သူ႔တိုင္းျပည္ကေန မိုင္ေထာင္ခီ်ေ၀းတဲ့ အိႏိၵယတိုက္ငယ္ရဲ႕ တျခား တဖက္ျခမ္းက ပင္လယ္ကမ္းနား တံငါၿမိဳ႕ငယ္ကေလးတၿမိဳ႕ရိွရာဆီ ေခၚေဆာင္သြားမယ့္ သေဘၤာေပၚသို႔ ပို႔ေဆာင္လိုက္ၾကပါေတာ့တယ္။


တကယ္ေတာ့ အဲဒီေန႔ဟာ  ဘုရင္ႀကီးအတြက္ေတာ့ ထာ၀ရျပည္ႏွင္ဒဏ္အေပးခံရတဲ့ေန႔လို႔ ဆိုရမယ္ဗ်ာ။ ေနာင္အႏွစ္ ၃၀ အၾကာမွာ သူကံေတာ္ကုန္ခဲ့ၿပီး  သူ႔ခႏၶာကေတာ့ ရတနာဂီရိၿမိဳ႕ငယ္ကေလးရဲ႕ ဆင္းရဲသား ရပ္ကြက္ စြန္႔ပစ္ခံေနရာကေလးတခုမွာရိွေနတဲ့ က်ဳိးအက္ေနတဲ့အုတ္ဂူတခုထဲမွာ ယခုထိရိွေနရွာပါတယ္။


ဒါေတြအားလံုးဟာ ဦးစိုး၀င္းတေယာက္ ဘာေၾကာင့္ လန္ဒန္ကို တာ၀န္ခ်ေစလႊတ္ခံရမွာ ေၾကာက္လန္႔ ေနခဲ့တယ္ဆိုတာ ရွင္းျပႏုိင္ၿပီလို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုေတာ့ သူဟာ လန္ဒန္ကို သူ႔သေဘာ ဆႏၵနဲ႔သူ ေရာက္လာခဲ့ပါၿပီ။ သူ႔ေဘးေတာ္ရဲ႕ အဖိုးအတန္ဆံုးရတနာႀကီးကို ေျခရာေကာက္ အရွာအေဖြထြက္ဖို႔ ေရာက္ရိွေနခဲ့ပါၿပီီဗ်ာ။


ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ဟာ ေပ်ာက္ဆံုးေနတဲ့ ရတနာႀကီးကို ေျခရာခံႏုိင္ဖို႔ ၀ိတိုရိယႏွင့္ အဲလဘတ္ျပတိုက္ ၿပီးေတာ့ ၿဗိတိသွ်ျပတိုက္ရဲ႕ ေျမေအာက္ထပ္က ယုန္က်င္းလို အခန္းႀကိဳ အခန္းၾကားေတြထဲ ေရာက္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အဲဒီကမွတဆင့္ ၿဗိတိသွ်တို႔ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္မႈ၊ အုပ္စိုးမႈတို႔ႏွင့္ သက္ဆိုင္တဲ့ မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြရိွရာ ၿဗိတိသွ်စာၾကည့္တိုက္ကို  ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။


မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို  အထူးစိတ္၀င္စားေစတဲ့ အရာတခုကေတာ့ Take-away Menu* စာရြက္ႀကီးတခု အရြယ္အစားေလာက္ရိွတဲ့ ပုရပိုက္လို႔ေခၚတဲ့ စာရြက္ေခါက္ႀကီးတခုပါပဲ။ ပိုးစာပင္အေခါက္ ကေန ျပဳလုပ္ထားတဲ့ စကၠဴေပၚမွာ လက္ေရးစာမူနဲ႔ ပန္းခီ်ေရာစပ္ သ႐ုပ္ေဖာ္ေရးဆဲြထားတဲ့ ဒီမွတ္တမ္းႀကီးဟာ ၿဗိတိသွ်တို႔ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္ၿပီး မေရွးမေႏွာင္းမွာပဲ ျမန္မာပန္းခီ်ဆရာတဦးက ေရးဆဲြထားတဲ့ မွတ္တမ္းျဖစ္ပံုရၿပီး သီေပါမင္းက်ဆံုးခန္းကို သ႐ုပ္ေဖာ္ေျပာျပေနပါတယ္။ 


ကၽြန္ေတာ္ဟာ ဒီစာရြက္ေခါက္ႀကီးကို စာဖတ္ခန္းထဲသို႔ ယူသြားၿပီး ဦးစိုး၀င္းကို ဖြင့္ေပးလိုက္ခိ်န္မွာေတာ့ သူ႔မ်က္လံုးအစံုဟာ ႐ုပ္ပံုတခုဆီ ခ်က္ခ်င္းတန္းေရာက္သြားတယ္ခင္ဗ်။ ေတာက္ပေၾကာ့ေမာ့တဲ့ အျဖဴေရာင္၀တ္စံုကို ၀တ္ထားၿပီး ဦးထုပ္ေပ်ာ့ကို လက္တဖက္ကကိုင္လ်က္ ဘုရင္ကို စကားေျပာေနတဲ့ လူတေယာက္ရဲ႕ပံု။ သူ႔ဆီက အသံတိုးတိုးေလးလည္း ထြက္က်လာခဲ့တယ္။


'ကာနယ္စေလဒင္'


 

ငေမာက္ပတၱျမားကုိထည့္သြင္းစီျခယ္ထားသည္ဟု ယူဆရေသာ The Imperial Crown Of lndia။

ငေမာက္ကို ခိုးတာဘယ္သူလဲ


ျမန္မာမိတ္ေဆြေတြဆီက ကၽြန္ေတာ္ၾကားေနက် ဇာတ္လမ္းတပုဒ္ကိုပဲ သူကၽြန္ေတာ့ကို ျပန္ေျပာပါတယ္။ အိႏၵိယနဲ႔ ျမန္မာျပည္သိမ္းစီမံကိန္းတေလွ်ာက္မွာ ဆုတံဆိပ္ေတြ တေလွႀကီးရထားတဲ့ စေလဒင္ဟာ ျမန္မာျပည္သိမ္းပိုက္ေရးတပ္ရဲ႕ ႏုိင္ငံျခားဆက္ဆံေရး အရာရိွခ်ဳပ္ျဖစ္ပါသတဲ့။ ျမန္မာစကားကို ေကာင္းေကာင္း ေျပာႏုိင္ဆိုႏုိင္သလို နန္းေတာ္ထဲ ၀င္ထြက္ခစားဖူးသူအျဖစ္ ဘုရင္နဲ႔လည္း မ်က္ႏွာမစိမ္းသူမို႔ ဘုရင္ကိုယ္တိုင္ အယံုတၾကည္နဲ႔ လက္နက္ခ်အညံ့ခံဖို႔ နားခ်ႏုိင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္သိမ္းတိုက္ပဲြဟာ သိပ္ရႈပ္ရႈပ္ေထြး ေထြးေတြ မျဖစ္လိုက္ဘဲ လြယ္လြယ္ကူကူ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ၿပီး သြားခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ပါေတာ္မူခါနီး မွာ သီေပါဘုရင္ဟာ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးအပါအ၀င္ သူပိုင္အဖိုးတန္ပစၥည္းေတြကို ခပ္သုတ္သုတ္ ထုပ္ပိုးျပင္ဆင္ေနတာကို စေလဒင္ဟာ ျမင္ခဲ့ေတြ႕ခဲ့ႏုိင္တာေပါ့ဗ်ာ။


ျမန္မာျပည္မွာ သိပ္မသိၾကသလို အိႏၵိယမွာလည္း သိပ္မသိၾကတဲ့ ဒီအျဖစ္နဲ႔ ဆင္ဆင္တူတဲ့ ေနာက္အေၾကာင္းအရာတခုလည္း ရိွပါေသးတယ္ဗ်။ အဲဒါကေတာ့ အိႏၵိယရဲ႕ ၁၀၆ ကာရက္ရိွတဲ့ ခိုအီ ေနာ (အလင္းေတာင္ႀကီး)လို႔ အမည္ရတဲ့ မ်က္စိကိ်န္းေလာက္ေအာင္ကို အေရာင္တဖ်ပ္ဖ်ပ္လက္ေနတဲ့ စိန္တံုးႀကီးဟာ အခုေတာ့ ၿဗိတိန္ဘုရင္မမယ္ေတာ္ရဲ႕သရဖူႀကီးထဲမွာ ေရာက္ေနတဲ့အေၾကာင္းပါပဲ။


ႏွစ္မ်ားစြာၾကာၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ သီေပါဘုရင္ရဲ႕ အငယ္ဆံုးသမီးေတာ္ဟာ ဒီလိုေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ''စေလဒင္သည္ ပတၱျမားႀကီးကို ေခတၱၾကည့္ပါရေစဟု ခမည္းေတာ္ႏွင့္ မယ္ေတာ္ဘုရားထံ ခြင့္ေတာင္းသျဖင့္ သူ႔ထံေပး၍ ၾကည့္ခြင့္ျပဳေသာအခါ ပတၱျမားႀကီးကို အမွတ္တမဲ့ပံုဖမ္း၍ သူ႔ေဘာင္းဘီအိတ္ထဲ ထည့္လိုက္ၿပီးေနာက္ ျပန္မေပးေတာ့ေပ''


ျမန္မာျပည္မွာ အေျပာအမ်ားဆံုးဇာတ္လမ္းကေတာ့ စေလဒင္ဟာ သူထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ 'ျမန္မာျပည္ အထူးတာ၀န္'အတြက္ ဆုလာဘ္အျဖစ္ ေနာက္လအနည္းငယ္အၾကာမွာပဲ သူေကာင္းျပဳခံရသတဲ့။ ပတၱျမားႀကီးကိုယူၿပီး ၀ိတိုရိယဘုရင္မႀကီးကို ဆက္သခဲ့တယ္ဆိုတာကို ဒီအခ်က္က ခိုင္မာေစတယ္လို႔ ျမန္မာေတြက ဆိုၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စေလဒင္နဲ႔ ပတၱျမားႀကီးဇာတ္လမ္းမွာ ေနာက္ထပ္မူကဲြေတြလည္း ရိွေသးတယ္ခင္ဗ်။ တေယာက္ေျပာတာကေတာ့ စေလဒင္ဟာ ပတၱျမားကိုယူထားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ေစာင့္ၾကည့္တာကိုခံေနရေတာ့ မလံုမလဲျဖစ္ၿပီး ေနာက္လအနည္းငယ္အၾကာမွာပဲ ျပန္ေပးခဲ့တယ္လို႔လည္း ဆိုျပန္တယ္။


ဒါေပမဲ့ သီေပါမင္းကိုယ္တိုင္က ဘာေျပာသလဲဆိုေတာ့ သူဟာ စေလဒင္ကို ပတၱျမားႀကီးကို ေခတၱ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ အပ္ထားခဲ့ပါတယ္တဲ့။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ျပည္ႏွင္ခံဘ၀နဲ႔ အိႏၵိယမွာရိွေနစဥ္ ၁၈၈၆ ခု ဇြန္လမွာ ၿဗိတိသွ်ဘုရင္ခံခု်ပ္ဆီ ခံစား ခ်က္ျပင္းျပင္းပါတဲ့ စာတေစာင္ေရးသားၿပီး သူ႔ပတၱ ျမားႀကီးကို ျပန္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။ သီေပါမင္းရဲ႕ အတြင္း၀န္မင္းေရးသားခဲ့တဲ့ စာထဲမွာ ဒီလိုပါပါတယ္။ ''ဤစာႏွင့္အတူ ပူးတဲြပါရိွသည့္ ရတနာပစၥည္းမ်ားစာရင္းမွာ လမ္းခရီးတြင္ ေပ်ာက္ရွမည္စိုးသျဖင့္ မင္းတရားႀကီးမွ ဗိုလ္မွဴးႀကီး စေလဒင္ထံ ေခတၱထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္ အပ္ႏံွထားခဲ့ေသာ မင္းခမ္းေတာ္ရတနာပစၥည္းမ်ားျဖစ္ၿပီး ဗိုလ္မွဴးႀကီးစေလဒင္မွလည္း မင္းတရားႀကီး လိုအပ္သည့္အခိ်န္တြင္ ျပန္လည္ေပးအပ္ပါမည္ဟု ကတိျပဳခဲ့ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ဤပစၥည္းမ်ားအား မူလပိုင္ရွင္ထံျပန္လည္ေပးအပ္မိန္႔ကို ထုတ္ ျပန္ေပးလိမ့္မည္ဟု သီေပါဘုရင္မင္းျမတ္မွ ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္''လို႔ ေရးထားတယ္ခင္ဗ်။ စာနဲ႔အတူ ပူးတဲြ ပါတဲ့စာရင္းကေတာ့ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ ၂၉ ရက္မွာ ျမန္မာဘုရင္ရဲ႕ ဘ႑ာစိုးက စာရင္းျပဳလုပ္ၿပီး ၿဗိတိသွ် ႏုိင္ငံျခားဆက္ဆံေရးအရာရိွခ်ဳပ္ကိုယ္တိုင္ လက္မွတ္ထိုးထားတဲ့ ရတနာပစၥည္းစာရင္းျဖစ္ၿပီး အဲဒီအထဲမွာ ဒီစာေၾကာင္းတခုပါေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။


'နဂါးေမာက္ဟု အမည္ရသည့္ ပတၱျမား လက္စြပ္တကြင္း'


သူ႔ပစၥည္းကိုျပန္ရဖို႔ သီေပါဘုရင္ရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈဟာ ဘယ္ေတာ့မွ မရပ္နားခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ အကုန္ေလာက္မွာ သူဟာ ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ အစြမ္းကုန္ႀကိဳးပမ္းမႈအျဖစ္ အဲဒီအခိ်န္က နန္းတက္ခါစ ပဥၥမေျမာက္ေဂ်ာ့ဘုရင္ထံ စာတေစာင္ ကိုယ္တိုင္ေရးသားေပးပို႔ခဲ့ပါတယ္။ စာထဲမွာ သူရဲ႕အဖိုးတန္ပတၱျမား လက္စြပ္ႀကီးကို ဘယ္လိုယူေဆာင္သြားေၾကာင္း ေရးသားထားသလို တရားခံအျဖစ္ စေလဒင္ရဲ႕နာမည္ကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။


ဒီအဆင့္ေရာက္လာတာေတာင္ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္ေတြဟာ ဘုရင္ႀကီးရဲ႕ တရား၀င္အေလး အနက္ေတာင္းဆိုခ်က္ကို နားပင္းေနခဲ့ၾကတယ္ခင္ဗ်။ တရားခံလို႔ အစြပ္စဲြခံရသူႀကီးကိုယ္တိုင္ကလည္း ကြယ္လြန္ခဲ့တာ ၂၁ ႏွစ္ေတာင္ရိွၿပီဆိုေတာ့ ၀န္ခံႏုိင္ဖို႔ ျဖစ္မလာခဲ့ေတာ့ပါဘူး။ ဘုရင္ ႀကီးကိုယ္တိုင္မွာလည္း ဒီေနာက္ပိုင္းမွာ လူေတြကို အေတြ႕မခံေတာ့ဘဲ သူ႔အတြက္ေတာ့ မကုန္ႏုိင္မဆံုးႏုိင္ ၾကာေညာင္းလြန္းလွတဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ ၃ ခုစာ ျပည္ႏွင္ခံအက်ဥ္းစံဘ၀ကို ျဖတ္သန္းသြားခဲ့ရွာပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ဆံုးစာေရးသားၿပီး ေနာင္ ၅ ႏွစ္အၾကာ ၁၉၁၆ ခုႏွစ္မွာ သီေပါဘုရင္ႀကီးဟာ နတ္ရြာစံ ကံေတာ္ကုန္ခဲ့ပါတယ္။


ၿဗိတိသွ်ဘုရင့္သရဖူေပၚမွာေလာ


သီေပါဘုရင္ကြယ္လြန္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ဦးစိုး၀င္းရဲ႕ဘြားေတာ္ျဖစ္တဲ့ သီေပါမင္းရဲ႕အငယ္ဆံုးသမီးေတာ္ဟာ ငေမာက္ပတၱျမားႀကီးရွာပံုေတာ္ကို ဆက္ဖြင့္ခဲ့ပါတယ္။ သူမဟာ ႏုိင္ငံေပါင္းခ်ဳပ္အသင္းႀကီးထံ စာေရးၿပီးေတာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါေသးတယ္ဗ်ာ။ သူမကြယ္လြန္ေတာ့ သူရဲ႕သားေတာ္ (ဦးစိုး၀င္းရဲ႕ ဦးရီးေတာ္)ေတာ္ဘုရားကေလး က ဒီရတနာရွာပံုေတာ္ က်ဳိင္းတုတ္ႀကီးကို လဲႊယူကိုင္ေဆာင္ၿပီး ခရီးဆက္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒီႀကီးမို႔ အလံနီမင္းသားႀကီးလို႔လည္းသိၾကတဲ့ ဦးစိုး၀င္းရဲ႕ဦးရီးေတာ္ ဒီပုဂၢိဳလ္ႀကီးရဲ႕ေက်းဇူးေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ဟာ ၿဗိတိသွ်နန္းတက္သရဖူေတြကို စစ္ေဆးေလ့လာဖို႔ မင္းေျမာက္တန္ဆာနဲ႔ သရဖူေတြထိန္းသိမ္းထားရိွရာ သမိုင္း၀င္ဘုရင့္ ရဲတိုက္ခံတပ္ေဟာင္းႀကီး လန္ဒန္တာ၀ါဆီ ဆက္လက္ခီ် တက္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။


(ဆက္ရန္)


Ref : BBC(2 Nov 2017)


ျမသဥၨလီႏြယ္

ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္၏ေနာက္ဆံုးဘုရင္သီေပါမင္း၏ျမစ္ေတာ္ဦးစုိး၀င္း